Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přelet Victoriiných vodopádů a prověření mapy MuDr. Emila Holuba

22. 01. 2011 17:55:00
Podívejte se na Victoriiny vodopády z ptačí perspektivy a srovnejte skutečnost s tím, jak vůbec prvně je před 135 lety zakreslil do mapy náš známý cestoval MuDr. Emil Holub

Dost se stydím, protože na to, že první mapu Viktoriiných vodopádů vytvořil v letech 1875-76 Čech MuDr. Emil Holub, jsem přišel až v prosinci 2010 při čtení britského průvodce po tomto divu světa. Cestovatel Emil Holub svou mapu kreslil s pomocí kompasu a musel se při tom setkávat se spoustou problémů – útesy vodopádů a vodopády samotné jsou vysoké přes sto metrů, jejich meandr je velmi složitý a zaměřování komplikovalo podnebí s vysokými teplotami a vlhkostí, hustým porostem i přítomnost ne vždy přátelských zvířat a domorodců. Výsledek jeho práce - „Podrobná mapa slapů Viktoriiných v řece Zambesi“ je ale ještě dnes ve většině zahraničních průvodců reprodukována jako první mapa Viktoriiných vodopádů vůbec. Tuto mapu si i s podrbonějším vysvětlením můžete prohlédnout například na http://novy.national-geographic.cz/veda-a-vesmir/mapa-emila-holuba-544/.

Byl jsem zvědavý, jestli mapa Emila Holuba opravdu odpovídá skutečnosti a tak jsem několik dní dojednával povolení letu z Kasane v Botswaně do Livingstone v Zambii a doufal, že se nám podaří si pak ještě za letu domluvit souhlas s pár okruhy přímo nad Victoriinými vodopády. Ty jsou na hranici Zambie a Zimbabwe a tak bylo možné letět i na straně Zimbabwe. Tam se mi ale moc nechtělo, protož místní diktátor pan Robert Mugabe se nezdá mít v lásce bělochy a celou zemi hospodářsky již zničil tak, že zde přestala zcela fungovat i místní měna. Jak je to tedy se letištními službami a se vším ostatním co je pro takovou cestu potřeba, jsem raději nechtěl testovat.

ZambeziM.jpg

Zambezi asi 50 km nad Victoriinými vodopády

Večer před naším odletem z letiště Kasane v Botswaně, letové povolení ze zambijského leteckého úřadu konečně e-mailem přišlo. Ráno, pět minut po vzletu, jsme přelétali bod na hranici čtyř zemí – Botswana, Namibie, Zambie, Zimbabwe, nahlásili se řízení letového provozu v Zambii a pokračovali podél řeky Zambezi k městečku Livingstone. To odvozuje své jméno od britského cestovatele Davida Livingstone, který Viktoriiny vodopády pro svět na své cestě v letech 1852 - 1856 objevil.

Vvodopady1M.jpg

Vodopády z dálky asi 15 km

Požadavek na povolení zakroužit si nad vodopády jsme překvapivě bez problémů dostali jen s tím omezením, že jsme museli vystoupat do výšky 6000 stop (asi 2000 metrů) nad mořem, což znamenalo kroužit v příjemné výšce asi 1000 metrů nad vodopády. Asi 20 kilometrů před námi se začala do výšky bělet vodní tříšť, která napovídala, kde jsou vodopády. Pak se objevily – nebudu popisovat jaké slavnostní pocity nám v té chvíli vstoupily do hlav – podívejte se raději na obrázky.

Vvodopady2M.jpg

Meandr koryta Zambezi pod vodopády

Pohledy to byly úžasné. Vidět byly jak vodopády, tak celá oblast zmapovaná Emilem Holubem. On svou mapu zakreslil ze strany Zimbabwe, my jsme se na vodopády dívali a také je fotili především ze strany Zambie. Udělali jsme celkem 3 okruhy, snažili se přitom nepřeletět hranici Zimbabwe, hodně fotit a dávat pozor, abychom se tam nepotkali moc blízko s nějakým jiným letadélkem.

Vvodopady3M.jpg

Victoriiny vodopády z výšky 1000 metrů

Vše dobře dopadlo, za 20 minut jsme přistáli v Livingstonu, vyřídil si víza na jeden den a domluvili taxíka na cestu k vodopádům. Věřím, že souhlasíte, že i ze země jsou pohledy na vodopády úchvatné.

Vvodopady4M.jpg

Vpravo od silničního mostu je Zambie, vlevo Zimbabwe

Vvodopady5M.jpg

Pohled do vodopádů vysokých 108 metrů

Vvodopady6M.jpg

Most spojující Zambii (vlevo) a Zimbabwe (vpravo) je populární i pro bungee jumping

CestouM.jpg

Cestou kolem vodopádů

Odpoledne jsme se vrátili na letiště v Livingstone, podali letový plán na letiště Katima Mulilo v Namibii a podél řeky Zambezi se vraceli zpět na západ. Nyní již bohatší o radostné poznání, že pan Emil Holub zakreslil mapu vodopádů i ze země stejně, jako jsme je viděli nyní z letadla i my. Posoudit to můžete sami také...

Zambezi1M.jpg

Zambezi na hranici Botswany, Namibie, Zambie a Zimbabwe

NamibieM.jpg

Pevní letiště v Namibii

Autor: Jiří Pruša | sobota 22.1.2011 17:55 | karma článku: 38.48 | přečteno: 7011x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Jan Andrle

Když je mi smutno...

... zapaluji si svíčku a zírám do plamene, jak už jsem kdysi z Anglie psal, ale mám i jiné terapie. Třeba si pouštím Katedrálu o třech dějstvích, tak nádherně stvořenou panem Zdeňkem Mahlerem a ČT.

27.6.2017 v 2:05 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 26 | Diskuse

Milan Radek

Není gay jako gay, musí být uvědoměle antisemitský a propalestinský

Dnes se antisemitismu říká propalestinský aktivismus. V Chicagu Izraelky přišly podpořit hnutí LGBT, ale ouha! Měly na duhových vlajkách Davidovo hvězdu což by mohlo podráždit palestinské lesby a pokrokové sily, tudíž je vyhodily

27.6.2017 v 0:11 | Karma článku: 11.63 | Přečteno: 152 | Diskuse

Filip Vajdík

Důkaz pro pastafariánství

Tramvaj jezdí po kolejích. Z toho můžeme neprůstřelnou logikou odvodit, že holub taky jezdí po kolejích. A knihu někdo musel nadizajnovat a vyrobit, a z toho logicky vyplývá, že i celý svět muselo něco nadizajnovat a vyrobit!

26.6.2017 v 21:02 | Karma článku: 12.72 | Přečteno: 292 | Diskuse

Jarka Jarvis

Metamorfóza jazyka českého

Časy se mění, lidé s nimi, a pokrok si obul sedmimílové boty, v nichž se občas zapotácí. Moje babička s dědečkem by se nestačili divit, co všechno dnes lidem pomáhá být chytrými! A nejenom to; oni by asi měli potíž se i domluvit.

26.6.2017 v 20:24 | Karma článku: 8.09 | Přečteno: 192 | Diskuse

Zdeněk Kloboučník

Dříve auta děti nepřejížděla, úchylové nebyli a v bazénech jim nehrozilo utopení

No, muselo to tak nějak být, jinak si nedovedu vysvětlit, jak nás naše mámy dokázaly samotné pustit na vzdálené koupaliště v Divoké Šárce.

26.6.2017 v 20:22 | Karma článku: 22.91 | Přečteno: 548 | Diskuse
Počet článků 44 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3414
Letec a publicista - více na wwww.prusa.org.
Moje knihy na iDNES.cz - Knihy.iDNES.cz

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.