Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Skotsko ze vzduchu

22. 11. 2011 19:04:00
Skotsko je nám z mnoha pohledů velmi blízko – malý národ, krásná země, dlouhodobý boj o přežití s velkým sousedem, bratrovražedná historie, mnoho hradů, světově proslulí jedinci. Více než historií a podobnostmi chci v tomto článku přivábit leteckými pohledy. Letos v červenci bylo ve Skotsku překrásně a tak se při létání nad ním tajil dech. Věřím, že z přiložených fotografií pochopíte proč.

Naše cesta vedla z příbramského letiště do Ostende, kde byly mraky nízko a vítr silný. Protože ale předpověď na další dny byla ještě trochu horší, rozhodli jsme se pokračovat v cestě a doufat, že se počasí během přeletu kanálu La Manche nezhorší pod povolené limity.

1m.jpg

Kanál La Manche z výšky 350 metrů

2m.jpg

Konečně - jižní pobřeží Anglie

Po hodině odletu z Ostende se nám těsně před bouřkou podařilo přistát v Biggin Hill, což je letiště které sloužilo ve druhé světové válce letadlům královského letectva včetně našich letců.

3m.jpg

Malé londýnské letiště Biggin Hill

Odtud jsme další den pokračovali na sever. Obavy z počasí se začaly překvapivě rozplývat právě s tím, jak jsme letěli stále blíže obvykle deštivému Skotsku. Oblačnost se s postupujícím letem zdvihala, let nad východním pobřežím Anglie ve výšce nějakých 500 m byl velmi zajímavý. Nalevo ubíhala britská krajina, pod námi kilometry prázdných pláží, napravo v moři tucty větrných elektráren a v dálce naftové těžařské plošiny.

4m.jpg

Řeka Temže pod Londýnem

5m.jpg

Větrné generátory v Severním moři

6m.jpg

Pobřeží severovýchodní Anglie

Východně od Carlisle jsme přeletěli Hadrianovu zeď, která je i dnes vlastně nejlépe zřetelnou hranicí mezi Anglií a Skotskem a která chránila Římany obsazenou Anglii od divočejšího a tehdy nezávislého Skotska. To už jsme ale museli stoupat do 1500 metrů, abychom se dostali přes první vrcholky skotských hor. 7m.jpg

Krajina kolem Stirlingu a řeka Forth

8m.jpg

Nejvyšší hora Velké Británie - Ben Nevis 1344 metrů

9m.jpg

Loch Oich

Dvě noci jsme strávili v Edinburghu a pak jsme vyletěli dále směrem na sever. Skotská vysočina se zvyšuje poměrně rychle a tak jsme museli 1500 metrů výšky opět nastoupat opět dost strmě. V této výšce jsme pak pokračovali přes město Fort William kolem nejvyšší hory Británie Ben Nevis až do městečka Plockton.

. 12m.jpg

Nejfotografovanější skotský hrad - Eilean Donan Castle

13m.jpg

Záliv a městečko Plockton - zde končí Golfský proud

14m.jpg

Zátiší městečka Plockton

Protože sem Golfský proud přináší celoročně teplo a nikdy tu nemrzne, rostou zde subtropické rostliny. Po pár hodinách prohlídky jsme přeletěli ostrov Mull, kde je přistávací travnatý pruh podél moře nazývaný "Glenforsa airport". Přespat se tu dá přímo hotelu na letišti nebo jak je vidět níže, i ve stanu.

23m.jpg

Přistání na letišti Glenforsa - ostrov Mull

15m.jpg

Takhle dnes cestují hippies věrní svému hnutí ze šedesátých let

24m.jpg

Hrad Stalker

16m.jpg

17m.jpgí

18m.jpg

Tři obrázky nahoře ukazují úchvatnou krajinu západně od Fort William

19m.jpg

Neptunovo schodiště - zdymadla Kaledonského průplavu, který prochází i Loch Ness

20m.jpg

Loch Ness

21m.jpg

Jižní cíp Loch Ness s mětečkem Fort Augustus. Levý tok je Kaledonský kanál

22m.jpg

Na ostrůvku Iona je klášter, který je pevnou součástí skotské historie

25m.jpg

Městečko Oban a na obzoru ostrov Mull

26m.jpg

Ostrůvky jižně od ostrova Mull

Po dvou dnech létání nad skotskou vysočinou se předpověď počasí trochu pokazila a tak jsme se rozhodli začít s návratem. Tentokrát nad západním pobřežím Británie až do Oxfordu. Tady byl s přistáním trošku problém, protože zde jednak probíhal intenzívní výcvik a jednak tu také létaly veterány z druhé světové války. Nechtěli nás sem proto nejdříve pustit, ale po několika čekacích okruzích jsme nakonec povolení přistát dostali.

27m.jpg

Letadlo Spitfire - veterán druhé světové války

28m.jpg

Historický Oxford

Oxfod jsme prošli, celý jej zaobdivovali a druhý den jsme odstartovali dále směrem na jih a hned nad pobřežím jsme zahnuli na východ. Na této trase jsme si mohli prohlédnout z výšky 500 metrů Portsmouth, Brighton, Dover i jeho skály a pak už jsme se v dešti a rychle se zhoršující viditelnosti plížili stále níže nad pobřežím k letišti Manston.

29m.jpg

Přístav Portsmouth, na obzoru Isle of Whight

30m.jpg

Slavné bílé skály u Doveru

31m.jpg

Deštivé přistání v Manstonu

Manston je další letecká základna z doby druhé světové války. Tady se naše britská cesta uzavřela. Druhý den jsme přeskočili do Calais, kde jsme měli absolvovat celní a pasovou prohlídku (Velká Británie není v Schengenu). Nikdo si náš ani nevšiml, ale předpis je předpis... Zaplatili jsme přistávací poplatky a pak letěli ještě celkem asi 4 hodiny přes Strasbourg zpět do Příbrami....

32m.jpg

B 747, kterému jsme raději dali přednost

33m.jpg

Začátek dalšího deštivého přeletu La Manche, pod námi Dover

Autor: Jiří Pruša | úterý 22.11.2011 19:04 | karma článku: 34.85 | přečteno: 9861x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Jan Andrle

Když je mi smutno...

... zapaluji si svíčku a zírám do plamene, jak už jsem kdysi z Anglie psal, ale mám i jiné terapie. Třeba si pouštím Katedrálu o třech dějstvích, tak nádherně stvořenou panem Zdeňkem Mahlerem a ČT.

27.6.2017 v 2:05 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 27 | Diskuse

Milan Radek

Není gay jako gay, musí být uvědoměle antisemitský a propalestinský

Dnes se antisemitismu říká propalestinský aktivismus. V Chicagu Izraelky přišly podpořit hnutí LGBT, ale ouha! Měly na duhových vlajkách Davidovo hvězdu což by mohlo podráždit palestinské lesby a pokrokové sily, tudíž je vyhodily

27.6.2017 v 0:11 | Karma článku: 11.63 | Přečteno: 156 | Diskuse

Filip Vajdík

Důkaz pro pastafariánství

Tramvaj jezdí po kolejích. Z toho můžeme neprůstřelnou logikou odvodit, že holub taky jezdí po kolejích. A knihu někdo musel nadizajnovat a vyrobit, a z toho logicky vyplývá, že i celý svět muselo něco nadizajnovat a vyrobit!

26.6.2017 v 21:02 | Karma článku: 12.72 | Přečteno: 292 | Diskuse

Jarka Jarvis

Metamorfóza jazyka českého

Časy se mění, lidé s nimi, a pokrok si obul sedmimílové boty, v nichž se občas zapotácí. Moje babička s dědečkem by se nestačili divit, co všechno dnes lidem pomáhá být chytrými! A nejenom to; oni by asi měli potíž se i domluvit.

26.6.2017 v 20:24 | Karma článku: 8.09 | Přečteno: 192 | Diskuse

Zdeněk Kloboučník

Dříve auta děti nepřejížděla, úchylové nebyli a v bazénech jim nehrozilo utopení

No, muselo to tak nějak být, jinak si nedovedu vysvětlit, jak nás naše mámy dokázaly samotné pustit na vzdálené koupaliště v Divoké Šárce.

26.6.2017 v 20:22 | Karma článku: 22.91 | Přečteno: 549 | Diskuse
Počet článků 44 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3414
Letec a publicista - více na wwww.prusa.org.
Moje knihy na iDNES.cz - Knihy.iDNES.cz

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.