Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tak ČSA se snad konečně někdo ujme

15. 03. 2013 8:55:00
Po deseti letech se snad skončí smutná sága českého národního leteckého dopravce, jehož osud se od roku 2003 stal součástí soupeření našich hlavních politických stran. Je to právě těchto posledních deset let, kdy se ČSA zmítá na pokraji krachu především díky nereálně ambiciózním plánům svých vrcholových managementů dosazených zvenčí. Těchto posledních 10 let stálo české daňové poplatníky přes čtyři miliardy korun jen na státních podporách. Za tyto peníze máme nyní firmu, která je oceněna na 148,5 milionu Kč. Firmu, která navíc musela rozprodat všechna svá aktiva včetně letadel, hangárů, ziskových činností i vlastního sídla jen proto, aby přežila a byla schopná s finanční podporou státu ufinancovat přehmaty, které by v něrmálně fungujícím ekonomickém prostředí nevznikly.

Pan ministr financí Kalousek nízkou prodejní cenu vysvětluje jako normální s tím, že situace i dalších leteckých společností ve Střední Evropě je špatná. Cítím to jen jako další potvrzení toho, že u nás není bohužel vyvozována žádná právní ani politická zodpovědnost za hospodářské ztráty způsobené státním podnikům zřetelně nesprávnými politickými a manažerskými rozhodnutími.

U ČSA nebyla rozhodně prvotním problémem hospodářská krize, ale jmenování laického managementu v roce 2003 a následný nákup mnoha nových letadel, pro která nebylo ani nemohlo být využití, a kterých pak bylo třeba se se ztrátami opět zbavovat. K tomu samozřejmě postupně přibývala řada dalších neprofesionálních rozhodnutí, která firmu stála další stovky milionů. Až teprve následně se vnitřně demoralizovaný podnik zmítající se v permanentních restrukturalizacích dostal do ještě větších problémů s příchodem ekonomické krize. Ta omezila poptávku a zvýšila konkurenci v letecké dopravě. Konkurenci, na jejíž zvládnutí už ČSA prostě nemělo dech a na níž začalo reagovat pouze defenzivně – postupným odchodem ze svých tradičních trhů a chaotickým hledáním využití pro svá letadla a piloty.

Naštěstí pro ČSA a pro nás pro všechny, došla společnost Korean airlines k závěru, že Praha pro ni může být velmi zajímavý vstupní bod do Evropy a ČSA ji mohou pomoci překonat regulatorní omezení pro dopravce registrované mimo Evropskou unii. Rozhodnutí Korean airlines bohužel nemohlo vycházet z přání investovat do dobře fungující letecké společnosti, jejíž dividendy by přinášely zajímavé zisky.

Před 5 lety jsme si mohli přečíst prohlášení různých představitelů státu, že cena ČSA je určitě vyšší než 5 miliard Kč. Dnes se 44 % společnosti prodává za 68 milionů Kč a transakce je prezentována jako úspěch. Myslím, že důvody k radosti určitě jsou – ČSA tímto odprodejem získají šanci se alespoň částečně vymanit z negativních dopadů hrátek na naší politické scéně, český daňový poplatník už nebude muset přispívat miliardy na fungování ČSA, letiště Praha si bude moci udržet dynamiku svého růstu a vláda se zbaví nepříjemné zodpovědnosti. Čeští cestovatelé také možná opět získají příležitost se s ČSA dostat do některých míst, která náš národní letecký dopravce v rámci různých léčebných strategií postupně opustil (více na http://prusajiri.blog.idnes.cz/c/311760/Ceske-aerolinie-jsou-na-prodej.html#main). Na to, že jsme se podílu 44% jedné z nejstarších leteckých společností na světě, mohli po 10 letech fungování pod dohledem našich státních orgánů zbavit jen tím, že jsme jej ve skutečnosti věnovali jedinému ochotnému zájemci, se jistě velmi brzo zapomene.

Autor: Jiří Pruša | pátek 15.3.2013 8:55 | karma článku: 30.56 | přečteno: 2312x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Jan Andrle

Když je mi smutno...

... zapaluji si svíčku a zírám do plamene, jak už jsem kdysi z Anglie psal, ale mám i jiné terapie. Třeba si pouštím Katedrálu o třech dějstvích, tak nádherně stvořenou panem Zdeňkem Mahlerem a ČT.

27.6.2017 v 2:05 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 28 | Diskuse

Milan Radek

Není gay jako gay, musí být uvědoměle antisemitský a propalestinský

Dnes se antisemitismu říká propalestinský aktivismus. V Chicagu Izraelky přišly podpořit hnutí LGBT, ale ouha! Měly na duhových vlajkách Davidovo hvězdu což by mohlo podráždit palestinské lesby a pokrokové sily, tudíž je vyhodily

27.6.2017 v 0:11 | Karma článku: 12.33 | Přečteno: 162 | Diskuse

Filip Vajdík

Důkaz pro pastafariánství

Tramvaj jezdí po kolejích. Z toho můžeme neprůstřelnou logikou odvodit, že holub taky jezdí po kolejích. A knihu někdo musel nadizajnovat a vyrobit, a z toho logicky vyplývá, že i celý svět muselo něco nadizajnovat a vyrobit!

26.6.2017 v 21:02 | Karma článku: 12.72 | Přečteno: 292 | Diskuse

Jarka Jarvis

Metamorfóza jazyka českého

Časy se mění, lidé s nimi, a pokrok si obul sedmimílové boty, v nichž se občas zapotácí. Moje babička s dědečkem by se nestačili divit, co všechno dnes lidem pomáhá být chytrými! A nejenom to; oni by asi měli potíž se i domluvit.

26.6.2017 v 20:24 | Karma článku: 8.09 | Přečteno: 192 | Diskuse

Zdeněk Kloboučník

Dříve auta děti nepřejížděla, úchylové nebyli a v bazénech jim nehrozilo utopení

No, muselo to tak nějak být, jinak si nedovedu vysvětlit, jak nás naše mámy dokázaly samotné pustit na vzdálené koupaliště v Divoké Šárce.

26.6.2017 v 20:22 | Karma článku: 22.91 | Přečteno: 551 | Diskuse
Počet článků 44 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3414
Letec a publicista - více na wwww.prusa.org.
Moje knihy na iDNES.cz - Knihy.iDNES.cz

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.