Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České aerolinie jsou na prodej

Nedávno se objevila zpráva, že o možnou koupi Českých aerolinií projevili zájem dva potenciální kupci – Korean Air a Qatar Airlines. Zatím je to sice jen nezávazné vyjádření, ale je to asi jediná příležitost pro ČSA, jak přežít. Od roku 2003, kdy se ČSA dostaly pod přímé řízení politických stran, byla totiž za podnikovou strategii vydávána spíše jen zbožná přání jejich momentálního managementu, který ke svým funkcím většinou nepřicházel na základě prokázaných odborných schopností.

Nereálně, ambiciózní, zbytečné a tím také likvidačně nákladné navyšování počtu letadel a jejich následný ztrátový rozprodej; chaotické organizační změny; hromadné výměny a odchody odborníků a naopak přivádění kamarádů do vrcholového i středního managementu; často velmi krátká životnost lidí na klíčových funkcích;  vyhazování desítek milionů korun za zbytečné konzultační firmy; rozprodej majetku včetně vlastního sídla a lukrativních činností s cílem prezentovat pozitivní výsledky a přežít další rok; nelogické ukončování a opět zahajování linek do různých, často spíše náhodných destinací;  netransparentní převody majetku včetně letadel z mateřské firmy pak a zase zpět, jako například u zkrachovalého projektu Holidays Czech Airlines; trvalý propad do hlubokých provozních ztrát; absence skutečné a realistické podnikové strategie atd. atd. Tak to jsou České aerolinie posledních deseti let.

Vytvoření Českého aeroholdingu, který pod jednu střechu schoval vysoce ziskové pražské letiště a ztrátového dopravce, bylo z pohledu snahy o přežití ČSA zřejmě jediným možným řešením. Přímé státní dotace by Brusel po dřívějším odsouhlasení finanční injekce českého státu přes státní podnik Osinek již znovu nepovolil (také by to nevypadalo dobře ve vztahu k českým daňovým poplatníkům, kterým jsou utahovány opasky) a samo o sobě ČSA už schopné přežít prostě  není. V rámci Českého aeroholdingu má ČSA jako hlavní úkol zřejmě přivážet tranzitní cestující, kteří v Praze přestupují a mají letišti přinášet příjmy, které jiné společnosti se sídlem mimo Prahu přinášet nemohou. Důsledkem takového zaměření ale je soustředění se našeho "národního dopravce" na tranzitní přepravu cestujících mezi třetími zeměmi (s přestupem v Praze) a průběžné ztrácení pozic a důležitosti na domácím, českém trhu. Z původního asi 40% ního podílu na českém trhu se ČSA totiž proklesalo na současných cca 18% a zjevně bez jasné představy jak tento sestup přerušit.

Zajímavý je také pohled na připravovaný letový řád, který byl nedávno prezentován v médiích – pro léto 2013 se ČSA pochlubilo chystaným zahájením provozu do „nových destinací“ Nice a Mnichova. Právě Nice a Mnichov však před nedávnem v rámci „optimalizace provozu“ ČSA opustily.  Po skončení ztrátového provozu třemi dálkovými letadly do zavedených destinací v USA, Kanadě a Thajsku před několika lety (vysvětlené též jako „optimalizace a přizpůsobování realitě českého trhu“), začne ČSA v létě 2013 opět dálkovou přepravu. Tentokrát to bude do Soulu - s jedním dálkovým letadlem a dvěma frekvencemi týdně. Problémem takového provozu je samozřejmě nižší spolehlivost (v případě technického problému dálkového letadla není náhrada) a malý počet frekvencí, jenž nedává dostatečnou pružnost při potřebě změnit datum letu, která je pro služební cestující zásadně důležitá. Takto opravdu nelze očekávat zájem lépe platících business cestujících a běžní turisté takový provoz prostě nezaplatí.  Rušit se podle informace z článku iDnes (http://ekonomika.idnes.cz/csa-zacne-od-cervna-letat-do-soulu-dlk-/eko-doprava.aspx?c=A121204_150523_eko-doprava_fih) budou současně lety do Pobaltí (aby se zanedlouho jako velká novinka opět zavedly?), ale opravdu nově se začne létat do Permu….

Do Londýna, Montrealu, New Yorku, Athén, Bělehradu, Bratislavy, Curychu, Dublinu, Helsinek, Larnaky, Lublaně, Osla, Vídně, Záhřebu a dalších míst se s letadly ČSA tedy už nedostaneme, ale můžeme si s nimi zalétat do Nižného Novgorodu, Ufy, Oděsy, Doněcku, Rostova na Donu, Jekatěrinburgu, Samary a od léta 2013 možná také do již zmíněného Permu. Zahajování nových linek, ale i jejich ukončování jsou velmi drahé záležitosti. Pokud se pak prakticky každou sezonu začíná a končí létat do více míst a když se tam létá, tak jen dvakrát nebo třikrát týdně, je složité vložené investice získávat zpět. Když jsou pak navíc některé linky rušeny ještě dříve, než se vůbec mohly obchodně rozvinout, nebo jsou provozovány přerušovaně, jsou investice do jejich zahájení ztraceny zcela nenávratně…

Pohled na současně platný (zima 2012/13) letový řád už na první pohled bohužel jen potvrzuje neexistenci strategie toho kam a kdy létat. Počty letů do jednotlivých míst se mění směrem nahoru i dolů v krátkých periodách několika týdnů, mění se také provozní časy i typy letadel. Kdokoliv se letecké dopravě (a vlastně jakémukoliv druhu dopravy) trochu věnuje, ví, že stabilita letového (jízdního) řádu má zásadní důležitost pro to, aby si cestující (zejména služební) zvykli určitou linku pravidelně používat a prostě s ní počítat. Pokud ale jeden týden linka (příklad je postaven na Bruselu, ale stejné problémy má velká část spojů ČSA) létá chvíli šestkrát týdně, pak čtyřikrát a pak pětkrát avšak mimo čtvrtka, je opravdu těžké si na něco přivyknout.

Oba zájemci o koupi ČSA jsou registrováni mimo Evropskou unii a jedná se o velmi úspěšné letecké společnosti. Jejich hlavním cílem při zvažování možného nákupu ČSA nebude majetek (již prakticky žádný již není) ani know-how (viz výše). Hlavním důvodem jejich zájmu bude možnost vstoupit na lukrativní evropský trh, který je jinak dopravcům ze zemí mimo EU do velké míry uzavřen. Nemají totiž automatická obchodní práva pro destinace v rámci EU, jako to má ČSA a každý dopravce registrovaný v EU. 

Aby ČSA zůstalo dopravcem EU, není možné, aby vlastník (vlastníci) registrovaný mimo EU držel více než 49%. Rozhodně tedy nepůjde o případný prodej celého ČSA. I tak by ale ČSA mohly získat naději na smysluplnou strategii, profesionální vedení a tím dlouhodobější přežití. Českým cestujícím by to pak mohlo přinést možnost se se svým „národním dopravcem“ zase dostat alespoň do některých z těch míst po Evropě, která ČSA postupně opustily. Pro pražské letiště by to mohlo znamenat návrat k nárůstům počtů cestujících, které letiště ztratilo i v souvislosti s problémy ČSA - například jen v prvním pololetí tohoto roku ztratilo ČSA třetinu z celkového počtu svých cestujících a výkony letiště s tím klesly také. Co by z prodeje ČSA získali daňoví poplatníci je zatím otázka. Poslední snaha o prodej ČSA před třemi lety totiž přinesla v tomto ohledu naprosto zásadní zklamání, protože nabídnutá cena byla po započtení kompenzace závazků ČSA prakticky nulová. Hlavní posun od té doby je v tom, že se rozprodala zbylá aktiva, převedlo se několik letadel a síť se scrvkla o několik dalších destinací.

 

 

Autor: Jiří Pruša | úterý 18.12.2012 9:55 | karma článku: 31,61 | přečteno: 2854x
  • Další články autora

Jiří Pruša

Jsou děti přežitek nebo dobrá investice?

Zajímavá úvaha Dana Vávry „Děti jsou přežitek“, kterou jsem si úplnou náhodou včera přečetl na tomto blogu, mě po nějakých pěti letech mlčení dovedla k tomu napsat konečně zase jeden příspěvek.

28.1.2019 v 10:38 | Karma: 40,03 | Přečteno: 4080x | Diskuse| Osobní

Jiří Pruša

Ostrovy severního moře, den 7

Dnes jsem udělal dobrý skutek. Svezl jsem správce letiště nad jeho letištěm a ostrovy kolem. Tak nadšeného spolucestujícího jsem snad ještě nikdy neměl.

23.6.2014 v 15:46 | Karma: 23,37 | Přečteno: 3185x | Diskuse| Cestování

Jiří Pruša

Letadélkem z Příbrami na Kypr

Najít trať z Příbrami do Paphosu na Kypru není úplně jednoduché. Můj základní cíl pro tuto 2500 km dlouhou cestu bylo letěl s jediným přistáním na celé cestě. Doletět jsem plánoval za dva dny. Cestou mě ale potkaly dvě zcela neočekávané záležitosti, které cestu zásadně zdramatizovaly. Díky tomu jsem se také nemohl dostatečně soustředit na fotografování a tak je tentokrát obrázků z vlastní cesty méně než bych si přál.

8.11.2013 v 9:15 | Karma: 32,10 | Přečteno: 4407x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Příběhy vybuchlého domu - týden po té

Dnes, v pondělí v 9 hodin 55 minut to je přesně jeden týden od chvíle, kdy došlo k výbuchu plynu v přízemí domu na Smetanově nábřeží v Praze 1. V globálním světě se každý po svém musíme vyrovnávat s tím, že někde bylo zemětřesení, jinde teroristický útok a někde úplně jinde po sobě lidi kvůli něčemu, pro nás často nepochopitelnému, střílejí. Tuto součást globalizace považuji za velmi stresující a nevím docela přesně, jak se s ní vyrovnávat. Možná proto všichni tak trochu věříme, že katastrofy se dějí nějak anonymně, někomu jinému, někde daleko v jiném světě.

6.5.2013 v 9:55 | Karma: 29,43 | Přečteno: 4229x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Tak ČSA se snad konečně někdo ujme

Po deseti letech se snad skončí smutná sága českého národního leteckého dopravce, jehož osud se od roku 2003 stal součástí soupeření našich hlavních politických stran. Je to právě těchto posledních deset let, kdy se ČSA zmítá na pokraji krachu především díky nereálně ambiciózním plánům svých vrcholových managementů dosazených zvenčí. Těchto posledních 10 let stálo české daňové poplatníky přes čtyři miliardy korun jen na státních podporách. Za tyto peníze máme nyní firmu, která je oceněna na 148,5 milionu Kč. Firmu, která navíc musela rozprodat všechna svá aktiva včetně letadel, hangárů, ziskových činností i vlastního sídla jen proto, aby přežila a byla schopná s finanční podporou státu ufinancovat přehmaty, které by v něrmálně fungujícím ekonomickém prostředí nevznikly.

15.3.2013 v 8:55 | Karma: 30,97 | Přečteno: 2337x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr

24. dubna 2024  22:42

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3720x
Letec a publicista
 

Držitel českého rekordu v počtu dosažených letišť. 
 

Fotky, videa, reportáže z mých expedic najdete na FlyingRevue.cz.
 

Knihy: 
- Svět letecké dopravy
- VFR Communication (výuková online aplikace pro piloty) 
- VFR anglická komunikace
- Chytré létání
- Abeceda reálného socialismu a další 

Seznam rubrik