Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ostrovy severního moře, den 7

Dnes jsem udělal dobrý skutek. Svezl jsem správce letiště nad jeho letištěm a ostrovy kolem. Tak nadšeného spolucestujícího jsem snad ještě nikdy neměl. 

V neděli ráno jsem snídal se zajímavou společností, která se sešla v B/B, kde bydlím. Asi sedmdesátiletý pán jménem Daniel z jižní Anglie, který se nabídl jako dobrovolník pro archeologické kopací práce při výzkumu keltských osídlení na Orknejských ostrovech. Nikdy archeologii nedělal, ale vždycky si to přál. Takže teď je tady na 3 týdny a za ubytování a stravu klečí celý den v archeologické jámě a s příslušnými nástroji vykopává, očišťuje a třídí nálezy. 

Vypadá úplně spokojeně a evidentně ho jeho práce těší. Další dva lidé jsou američtí manželé také kolem sedmdesátky, kteří žijí 8 měsíců v roce v Panamě a 4 měsíce cestují po světě. Pan manžel je bývalý policista a u snídaně mě vítal pozdravem „Dobré ráno!“ v češtině. Je totiž předsedou sekce pro Česko, Slovensko a Ukrajinu jakési policejní asociace a několikrát už byl v Praze. Jeho paní je evidentní maniak do cestování – na každý den má velmi přesný a nabitý program věcí, které musí navštívit a když se s manželem večer vrátí, ještě bere auto a objíždí, co chce vidět sama – světlo je tu do půlnoci, takže toho může stihnout docela dost.

Po nedělní snídani jsem musel ještě přehrát 40 fotek na disk, napsat poznámky k cestě a prověřit počasí – to mi zabralo dvě hodiny a tak jsem se k letadlu dostal až kolem jedenácté. Dovezl mě tam Mick, majitel B/B, kde jsem ubytovaný – kamarád Tommyho, majitele ostrůvku Lamb Holm s letištěm a italskou kaplí. Ten je zase kamarád Davida, správce letiště v Glenforse.

Pomalu se tady integruji a je to velmi důležité, protože jinak bych nevěděl, jak získat povolení letu do Lerwicku (stačila k tomu jedna sms správnému člověku, ale číslo na které je dobré ji poslat, není samozřejmě nikde publikováno), jak připravit plánu letu na Farské ostrovy (Skotské řízení letového provozu vyžaduje určitá specifika, o kterých jsem se nikde nedočetl) a hlavě by se mi nepodařilo najít tak skvělé letiště jako je Lamb Holm. K tomu navíc potřebuji nakoupit a dovézt benzín, což také bez auta a bez kanystrů není tak jednoduché.

Fotografie, videa a další články z expedice Ostrovy Severního moře najdete
na Cestování iDNES.cz, ve speciálu Nebe nad Evropou.

Aby to bylo ještě trochu složitější, tak Tommy, který mi slíbil přivézt benzín v pondělí ráno před odletem, uvíznul se svým letadélkem ve Stornoway, kam v neděli odletěl, ale kvůli počasí se mu nepodařilo vrátit zpět. Takže Mick mi slíbil, že to zařídí – zavolal svého kamaráda z vesnice, který vede benzinovou pumpu a řekl mu o problému. Ten mu vysvětlil, že je zrovna v Edinburgu a tak pomoct nemůže. Slíbil mu ale zavolat člověka, který bude v pondělí ráno ve službě a domluvit s ním připravení 4 kanystrů po 20 litrech. Tak uvidím, jestli dneska někam poletím – letový plán jsem podal přes Prahu, pasováky/celníky prý při odletu prý „asi“ nepotřebuji a tak, když budu mít benzín a počasí nebude totálně katastrofální, kolem 11.30 v pondělí dopoledne pražského času, bych měl vyletět.

V neděli jsem se tedy vydal na výlet na Shetlandské ostrovy – zdálo se mi lepší letět tam a zase zpět, protože tady se mi líbí letiště i ubytování a nemusím znovu nic hledat. Jedna cesta na Shetlandy trvá z Orknejí přesně hodinu. Letěl jsem na letiště Tingwall u Lewricku, hlavního městečka Shetland. Povolení jsem dostal přes sms od manažera letiště Jima, i když v neděli je toto letiště podle papírů zavřené. Zaujala ho prý zahraniční registrace mého stroje a tak se rozhodl mi věnovat čas nedělního oběda. Myslel jsem, že je to nějaké větší letiště, ale když jsem tam doletěl, nedlouhá a neširoká přistávací dráha 02/20 se ukázala prakticky to jediné, co toto letiště představuje.

Jim už mi mával a radostně mě vítal. Asi je to radost tu po dlouhých dnech čekání vůbec vidět nějaké letadlo. Napadlo mě, že by bylo hezké mu nabídnout, aby se mnou Shetlandy obletěl, ukázal mi zajímavosti a cestou také fotil. To byl jeden z nejlepších nápadů mé cesty – ještě snad nikdy jsem neměl tak nadšeného spolucestujícího. Hned po mém pozvání zavolal manželce a rozrušeně ji informoval, že poletí a zároveň si vyžádal její souhlas. Za letu se pak chvílemi nahlas radostí chechtal a říkal, že se mu to zdá jako sen a že se z toho nemůže vzpamatovat. Usilovně fotil a tak všechny fotky obletu Shetlandských ostrovů dělal on, hodně jich taky neudělal, ale jeho nadšení mi to vykompenzovalo.

Byla to prostě překrásná hodina a půl létání nad Shetlandami, což jak nyní již vím, jsou překrásné ostrovy. Jsou jiné než Orkneje – mají více skal a vyšší skaliska. Také jsou asi méně zelené. Podobně jako Orkneje mají zátoky, kde se ukrývaly vojenské lodě – na Shetlandských ostrovech to bylo ale za První světové války, zatímco na Orknejích za Druhé.

Když jsme přistáli zpět v Tingwallu, začaly se stahovat mraky a foukat vítr. Jima jsem tedy rychle vysadil, zapnul jsem kamery a bez zdržování odstartoval směrem na Orkneje. Mraky se snižovaly a někde v půlce cesty jsem vletěl do silného deště, který mě doprovázel až do přistání. S tím samozřejmě šla horší viditelnost a nízká základna mraků – musel jsem se proto plazit ve výšce asi 300 metrů. Na letiště mě přijel vyzdvihnout můj domácí Mick a vzal mě ještě na letiště Kirkwall, kde jsem se ještě vyptával na nějaké detaily letového plánu na Farské ostrovy. Pak mi ukázal místní pamětihodnost – kostelík/kapli postavenou italskými zajatci za druhé světové války. Velmi si tady této stavby hledí a lákají na ni i italské turisty. Když jsme dojeli domů, udělal mi dobrou večeři a řešil problém s benzinem.

Teď je pondělí čtyři hodiny ráno a kromě psaní a stahování fotek, sleduji počasí. V noci přestalo pršet, mraky jsou výš a předpověď (hlavně na úterý) nevypadá špatně. Let na Farské ostrovy proto začínám brát vážně. Dnešní a úterní předpověď počasí vypadá takto – zvláště úterý by mohlo být skvělé.

 

Autor: Jiří Pruša | pondělí 23.6.2014 15:46 | karma článku: 23,37 | přečteno: 3185x
  • Další články autora

Jiří Pruša

Jsou děti přežitek nebo dobrá investice?

Zajímavá úvaha Dana Vávry „Děti jsou přežitek“, kterou jsem si úplnou náhodou včera přečetl na tomto blogu, mě po nějakých pěti letech mlčení dovedla k tomu napsat konečně zase jeden příspěvek.

28.1.2019 v 10:38 | Karma: 40,03 | Přečteno: 4080x | Diskuse| Osobní

Jiří Pruša

Letadélkem z Příbrami na Kypr

Najít trať z Příbrami do Paphosu na Kypru není úplně jednoduché. Můj základní cíl pro tuto 2500 km dlouhou cestu bylo letěl s jediným přistáním na celé cestě. Doletět jsem plánoval za dva dny. Cestou mě ale potkaly dvě zcela neočekávané záležitosti, které cestu zásadně zdramatizovaly. Díky tomu jsem se také nemohl dostatečně soustředit na fotografování a tak je tentokrát obrázků z vlastní cesty méně než bych si přál.

8.11.2013 v 9:15 | Karma: 32,10 | Přečteno: 4407x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Příběhy vybuchlého domu - týden po té

Dnes, v pondělí v 9 hodin 55 minut to je přesně jeden týden od chvíle, kdy došlo k výbuchu plynu v přízemí domu na Smetanově nábřeží v Praze 1. V globálním světě se každý po svém musíme vyrovnávat s tím, že někde bylo zemětřesení, jinde teroristický útok a někde úplně jinde po sobě lidi kvůli něčemu, pro nás často nepochopitelnému, střílejí. Tuto součást globalizace považuji za velmi stresující a nevím docela přesně, jak se s ní vyrovnávat. Možná proto všichni tak trochu věříme, že katastrofy se dějí nějak anonymně, někomu jinému, někde daleko v jiném světě.

6.5.2013 v 9:55 | Karma: 29,43 | Přečteno: 4229x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Tak ČSA se snad konečně někdo ujme

Po deseti letech se snad skončí smutná sága českého národního leteckého dopravce, jehož osud se od roku 2003 stal součástí soupeření našich hlavních politických stran. Je to právě těchto posledních deset let, kdy se ČSA zmítá na pokraji krachu především díky nereálně ambiciózním plánům svých vrcholových managementů dosazených zvenčí. Těchto posledních 10 let stálo české daňové poplatníky přes čtyři miliardy korun jen na státních podporách. Za tyto peníze máme nyní firmu, která je oceněna na 148,5 milionu Kč. Firmu, která navíc musela rozprodat všechna svá aktiva včetně letadel, hangárů, ziskových činností i vlastního sídla jen proto, aby přežila a byla schopná s finanční podporou státu ufinancovat přehmaty, které by v něrmálně fungujícím ekonomickém prostředí nevznikly.

15.3.2013 v 8:55 | Karma: 30,97 | Přečteno: 2337x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Letadélkem z Los Angeles do San Franciska a zpět

Před pár týdny jsem v rubrice Cestování iDnes zveřejnil článek o mém létání v Kalifornii. Trošku mě mrzí, že článek nejde propojit do mého blogu, protože bych se chtěl o krásné pohledy podělit i s jeho čtenáři. Text článku proto s malými úpravymi dávám nyní ještě na blog, ale většinu fotografií jsem dal jiných. Pokud by Vás zajímalo se podívat na ještě více fotografií z této cesty, klikněte si prosím také na http://cestovani.idnes.cz/letadlem-z-los-angeles-do-san-franciska-dy2-/kolem-sveta.aspx?c=A130123_153444_kolem-sveta_tom

3.2.2013 v 13:30 | Karma: 21,20 | Přečteno: 1449x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Já jsem si, na rozdíl od jiných, nenakradl nikdy ani korunu

V rámci boje o presidentskou funkci se čas od času objeví věci, které nás zaujmou nebo překvapí.

24.1.2013 v 13:00 | Karma: 24,70 | Přečteno: 1574x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Je důležitější ego politiků nebo zdraví národa?

Různé průzkumy ukazují, že až 80% zdravotních problémů, se kterými v dnešní době lidé běžně bojují, trápí se a s jejichž přispěním předčasně umírají, je způsobeno nezdravými stravovacími návyky a nedostatkem pohybu. Jedná se o nemoci jako diabetes 2. typu, vysoký krevní tlak, artróza, kardiovaskulární nemoci, trombóza, obezita, některá nádorová onemocnění a řada dalších zdravotních problémů. Když jsem tohle vše z různých studií vyčetl, začal jsem přemýšlet, jak je možné, že si lidé tak dobrovolně kazí zdraví, snižují kvalitu života a nakonec i krátí život

23.12.2012 v 9:21 | Karma: 18,06 | Přečteno: 970x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

České aerolinie jsou na prodej

Nedávno se objevila zpráva, že o možnou koupi Českých aerolinií projevili zájem dva potenciální kupci – Korean Air a Qatar Airlines. Zatím je to sice jen nezávazné vyjádření, ale je to asi jediná příležitost pro ČSA, jak přežít. Od roku 2003, kdy se ČSA dostaly pod přímé řízení politických stran, byla totiž za podnikovou strategii vydávána spíše jen zbožná přání jejich momentálního managementu, který ke svým funkcím většinou nepřicházel na základě prokázaných odborných schopností.

18.12.2012 v 9:55 | Karma: 31,61 | Přečteno: 2854x | Diskuse| Ekonomika

Jiří Pruša

Vylodění v Normandii

Vylodění spojenců v Normandii představovalo závěrečnou fázi 2. světové války. 6. června je 68. výročí tohoto vylodění a ve svém článku Vám chci ukázat pár neobvyklých obrázků na vyloďovací pláže. Je z nich patrné, o jak náročnou operaci se jednalo. Spojenečtí vojáci, kteří se jej zúčastnili si určitě zaslouží náš respekt a vzpominku. Také snad bude prospěšné věnovat alespoň část našich myšlenek něčemu vznešenějšímu než je naše politika a naši politikové, kteří nás dnes tolik zahlcují.

5.6.2012 v 17:06 | Karma: 38,27 | Přečteno: 6752x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Komu slouží naše soudy?

Potenciálně se vlastně každý z nás může stát dlužníkem aniž o tom ví. Posílat platební upomínky není povinné a je mnohem výhodnější malé pohledávky odprodat vymáhacím firmám. Ty se, více než o úhradu dlužné částky, zajímají o úhradu "odměny", která se obvykle pohybuje v částkách nad 6000 Kč i pro minimální pohledávky. Následující řádky popisují asi docela banální situaci, kterou u nás bohužel prožívají tisíce lidí.

7.3.2012 v 17:18 | Karma: 33,28 | Přečteno: 2051x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Proč si vlastně vydržujeme České aerolinie?

České aerolinie by měly nabízet své služby tak, aby to odpovídalo státním zájmům ČR, obchodním zájmům naší podníkatelské sféry a osobním potřebám jednotlivých obyvatel - to vše pokud možno ziskově. Informace, které nám ČSA dává i skutečnosti, které musíme jako cestovatelé i daňoví poplatníci akceptovat, ukazují však něco hodně jiného. Co tedy dává ČSA nárok požívat podpory státu?

28.2.2012 v 7:41 | Karma: 40,07 | Přečteno: 5754x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Lví snídaně - Boží hod 2011

V krátkém článku a pár fotografiích chci ukázat, že vánoční snídaně může mít také jinou podobu, než na jakou jsme v našich končinách zvyklí. Řada momentů nám však tak vzdálená být nemusí - maminčina péče, únava po jídle, tatínkova lenost, dětská hravost a určitě nějaké další.

10.1.2012 v 12:00 | Karma: 15,29 | Přečteno: 1311x | Diskuse| Cestování

Jiří Pruša

Jak mi blog pomohl napsat knihu o socialismu

Před rokem jsem na blogu publikoval dvakrát týdně abecedně seřazené vysvětlení asi tisíce lidových i oficiálních výrazů z doby reálného socialismu, politické vtipy i budovatelská hesla. Pár příznivců mi navrhlo, abych udělal knihu. Vzal jsem to vážně a teď Vám chci popsat, jak to probíhalo.

28.11.2011 v 8:40 | Karma: 23,71 | Přečteno: 3795x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Skotsko ze vzduchu

Skotsko je nám z mnoha pohledů velmi blízko – malý národ, krásná země, dlouhodobý boj o přežití s velkým sousedem, bratrovražedná historie, mnoho hradů, světově proslulí jedinci. Více než historií a podobnostmi chci v tomto článku přivábit leteckými pohledy. Letos v červenci bylo ve Skotsku překrásně a tak se při létání nad ním tajil dech. Věřím, že z přiložených fotografií pochopíte proč.

22.11.2011 v 19:04 | Karma: 35,80 | Přečteno: 10021x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Vulkanický Nový Zéland

Dvaadvacátého února zničilo zemětřesení velkou část města Christchurch na Jižním ostrově Nového Zélandu. Jak velká to byla náhoda? Myslel jsem na svou cestu po obou ostrovech Nového Zélandu před třemi roky a připomněl si, že jsem tam během třech neděl zažil dvě drobná zemětřesení, kterých si místní lidé ani nevšímali.

6.3.2011 v 19:40 | Karma: 22,20 | Přečteno: 2500x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Nad Afrikou z druhého sedadla

Jak létání nad Afrikou viděla moje spoluletkyně mě trochu zaskočilo. Abych byl ale objektivní, tak ke svým článkům o přeletech Botswany, Viktoriiných vodopádů a Namibijské pouště přidávám ještě tento, který, jak poznáte, není z mé hlavy.

20.2.2011 v 14:22 | Karma: 26,03 | Přečteno: 3052x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Slovník reálného socialismu na blogu dokončen! Co teď?

Po více než dvouměsíčním maratonu dvou příspěvků týdně se podařilo na blogu IDnes prezentovat všechna písmena „Slovníku reálného socialismu“. Celý projekt vyvolal živou diskusi a utvrdil mě, že by Slovník bylo dobré vydat. Potřebuji proto Vaše názory a podporu.

5.2.2011 v 5:00 | Karma: 16,44 | Přečteno: 2127x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Slovník reálného socialismu - písmeno Z

Tak dnes probíhá závěrečná část slovníkového maratonu. Jako vždy jsou zde vtipy a dnes také výrazy jako Zarytý nepřítel, Západní imperialisté, Závazkové hnutí a také Zvací dopis, který je zde uveden v plném znění. V pravidelném čase, to znamená v sobotu ráno, vyjde ještě blog hodnotící celý projekt a diskusi ke Slovníku na blogu. Dejte mi prosím také svůj názor, zda si myslíte, že by mělo smysl slovník vydat knižně a pokud ano, jak byste jej ještě navrhovali vylepšit. Pro ty, kterým nějaké písmeno uniklo, připomínám, že aktuální slovník mohou nalézt na www.aviationhouse.net a všechna jednotlivá písmena na mém blogu.

1.2.2011 v 5:00 | Karma: 31,69 | Přečteno: 5554x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Přelet Namibijské pouště

Třetí část letecké cesty po zemích jižní Afriky - dnes o létání v Namibii, přeletu pouště Namib a velmi neobvyklém počasí na namibijském břehu Atlantického oceánu.

29.1.2011 v 15:32 | Karma: 38,55 | Přečteno: 5436x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Slovník reálného socialismu - písmena V a W

Dnes výrazy jako Velký génius lidstava, Velký říjen, Vítězný únor, Vměšování do vnitřních záležitostí a spousta dalších. Jako obvykle, také hodně vtipů, které jsou v modré barvě. Pokud Vám nějaká předchozí část slovníku chybí, najdete ji na blogu autora nebo v sekci "Ke stažení" na www.aviationhouse.net.

29.1.2011 v 5:00 | Karma: 20,06 | Přečteno: 3609x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3720x
Letec a publicista
 

Držitel českého rekordu v počtu dosažených letišť. 
 

Fotky, videa, reportáže z mých expedic najdete na FlyingRevue.cz.
 

Knihy: 
- Svět letecké dopravy
- VFR Communication (výuková online aplikace pro piloty) 
- VFR anglická komunikace
- Chytré létání
- Abeceda reálného socialismu a další 

Seznam rubrik