Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nad Afrikou z druhého sedadla

Jak létání nad Afrikou viděla moje spoluletkyně mě trochu zaskočilo. Abych byl ale objektivní, tak ke svým článkům o přeletech Botswany, Viktoriiných vodopádů a Namibijské pouště přidávám ještě tento, který, jak poznáte, není z mé hlavy.

Při pomyšlení na samotný let mi nebylo úplně dobře. Nejsem žádný dobrodruh. Představte si mě jako středně aktivní, spíše pohodlnou ženskou, která ráda spí v dobrých hotelových zařízeních. Rozhodně žádné stanování a z létání jsem vždy mívala paniku. To se muselo do velmi značné míry změnit, pokud jsem tedy chtěla trávit volný čas s mužem svého života. Protože on jeho významnou část tráví v letadle. Mimochodem, velmi dobrý způsob, jak se zbavit fobie – když se natolik často vystavíte fobické situaci, že už vás prostě přestane bavit tu fobii mít.

Pár minut po odletu z Pretorie - a takhle to bylo až k poušti Kalahari v Botswaně

Ten den nás čekalo 700 kilometrů nad africkou pouští Kalahari. Letadélko Cirrus (představte si velikost letadélka Káněte) letí v průměru 250 kilometrů za hodinu. Myslela jsem, že to snad s tou absencí zalidnění v poušti nebude tak zlé. Někde tam snad někdo musí žít! Představovala jsem si romantické filmy o hodných domorodcích, kteří zachraňují cizorodé ztroskotance.

Vyletěli jsme brzo ráno z Pretorie – hlavního města Jižní Afriky a zamířili na sever. K mému překvapení nám po čtyřech a půl minutách zmizela civilizace zcela z dohledu. Zbyli jsme jen my dva v letadélku Káněti , pod námi džungle a před námi Kalaharská poušť a tam někde také Botswana.  Nesnažte si představit, že povrch Afriky pokrývají přeci jenom nějaké silnice nebo alespoň cesty, které přeci jenom vedou do nějakých vesnic, tak, jak jsem si to představovala já. Nepokrývají. Přemýšlela jsem, jestli to psychicky zvládnu – ještě 650 kilometrů. Civilizace už je nenávratně za námi. Teď by nám to trvalo už určitě dva dny vrátit se pěšky zpátky do Pretorie. Můj pilot byl v pohodě. To je vždycky dobrý ukazatel. Po zbytek cesty hraji svou oblíbenou mentální hru – jak přežijeme, když vysadí motor? Na první pohled situace nevypadá tak zle – pod námi je nekonečná rovná plocha téměř všude vhodná k přistání. A to je rozhodně pozitivní. Šance na přežití po nouzovém přistání na mořské hladině je například oproti tomu mnohem mizivější! Tím se uklidním a nějakou chvíli mi mé „nadšení“ z naděje na naši záchranu vydrží. Navíc mi asi nejvíc pomáhá pevná víra v to, že díky našemu přihlášení letového plánu nás bude někdo hledat. Jak jsem se dověděla později, tato varianta byla ve skutečnosti opravdu nejméně pravděpodobná. Důležité samozřejmě v tuto chvíli nicméně bylo, že jsem to nevěděla.

Po téměř čtyřech hodinách tohoto letu jsem se těšila, že nás přivítá metropole Botswany, lidský šum, město, vesnice, prostě cokoliv. Hlavně jsem se těšila, že zase uvidím civilizační ruch a silnice – takové ty z města do města, které Vám dávají pocit, že se neztratíte. Trošku mě zaskočilo, že tam nebyly. Jen perfektní letiště a městečko. Okolo zase nekonečná buš. Ale co, byla jsem ve městě a to bylo to hlavní. A lidé na letišti se na nás mile usmívali. Po celním odbavení v městečku Maun jsme měli ještě popoletět do našeho místa určení. Do jakéhosi „safari hotýlku“ – slovo hotel ve mně vždy vyvolá pocit jistoty. Takže jsem v celkem v uvolněné náladě, stále ještě nabitá hrdostí z přeletu pouště, vylétla dál nad zcela lidmi nedotčenou buš, kterou po chvíli téměř všude začaly prostupovat stále více se rozšiřující močály. Městečko Maun nám zmizelo z dohledu a musím se přiznat, že jsem se po chvíli nevyhnula nepříjemnému pocitu, že přistání v močálu by bylo pravděpodobně ještě o něco horší, než přistání na moři. Krokodýli jsou prý neuvěřitelně rychlá zvířata.

Močály řeky Okavango

„Za jak dlouho budeme v té vesnici?“ zeptala jsem se nejistě pilota, jelikož sebemenší pravděpodobnost lidského osídlení v této části země mi připadala téměř nemožná. „Ve vesnici?“  „Hledej vysekaný pruh v lese. Tam přistaneme.“ Odvětil a začal se rozhlížet po nekonečném pralese. Byla jsem hodně nervózní, ale Jiří asi po půl hodině kroužení nad močály vysekaný pruh podle souřadnic skutečně našel „Musíme si dráhu nejdříve obletět, můžou tam bejt lvi nebo něco“ podotkl suše.

Přistávací dráha - vzadu antilopy

„Lvi, jo? Prosím Tě!“ Zasmála jsem se a těšil se z pocitu, jak se nám ten vyseknutý kousek v lese začal přibližovat. Podezřelé nicméně zůstávalo, že kolem nebyla ani stopa po vesnici, nebo alespoň po menší osadě. „Jak jsi to myslel s těmi lvy?“

 

 

 

 

Salomon a jeho pomocník už při odletu

Jiří v tu chvíli už neměl čas odpovídat, protože se plně věnoval přistávacím úkonům. Přistáli jsme skutečně v lese a bylo to divné. „ Za chvíli by pro nás měl někdo přijet řekl .“ „Přijet, sem?“  Vzpomněla jsem si na pohled se shora. „A odkud proboha?!“  Za několik minut se nicméně na okraji lesa vynořil terénní  džíp s naším průvodcem .  Jak jsme se později dozvěděli, byl z Botswany a jmenoval se Salomon. Mile se usmíval a mluvil plynnou angličtinou. Naložil nám věci a odvezl nás do kempu. A já si musela zvykat – na neobvyklé věci. Spali jsme ve velkých stanech s dřevěnou podlahou a „pevnými“ stěnami. Ale pár metrů před verandou se nám čvachtali krokodýli. Hroši prý v noci můžou obcházet stany, nebo hyeny, ty jsou v noci taky aktivnější. Všechno byla pravda. Noční aktivita zvířat se potvrdila – někdo, nebo spíš něco, se nám otíralo zvenku o stěnu. Vycházet v noci, aby se člověk podíval, co se děje, se nicméně rozhodně nedoporučovalo…

Pohled z našeho příbytku

 

V kempu se o nás staralo několik lidí – v buši v kempu jsou vždycky tři měsíce a pak jedou na dva týdny domů. Nefungují tam ani mobilní telefony, přesto jsou tam radši. Říkají si „bush people“. Večer jsme jedli na terase a každý něco vyprávěl. Salomon má v Maunu nevěstu, ale tady teď vydělává – na 12 volů, které musí dát její rodině. Nevěsta má v Botswaně za ušima – jak jsem se také dozvěděla, a tak už teď prý vlastní Salomonovu kreditku. Salomon má proto pocit, že na ty voly bude ještě nějaký čas vydělávat.

Camp Okuti

Na terase jsme jedli společně a vždy si vyprávěli, co kdo v buši zažil. Ráno a pozdě odpoledne jsme vyjížděli do buše.  Po nějaké době jsem se přestala bát a začala chápat proč se tady někomu líbí žít. Něco na tom je – utéct z našeho světa třeba do džungle. Člověk alespoň zjistí, že je kam utéct.

Jídelna campu Okuti

Odjížděla jsem nerada, Jako bych se s nimi už spřátelila – s lidmi i s těmi zvířaty. Před námi se ale otvíral další ohromný kus Afriky. A s ním pocit, že se sem chci zase vrátit, že je to něco jiného žít na chvíli tiše, a dívat se, jak vás pozoruje lev. A večer potom nad řekou Okavango přijít třeba na to, že na tohle místo hned tak nezapomenu.

Odsud jsme pokračovali letadlem dále na severovýchod k Viktoriinými vodopádům. Bylo vedro a byly Vánoce. Na letišti Livingstone v Zambii jsme přistáli na Štědrý den. Jiří žil duševně nadšením blížících se vodopádů. Prošli jsme celní kontrolou a letištní halou, abychom zjistili, jak se k vodopádům dopravit. Lidé tu byli milí a přáli nám veselé Vánoce. Nejdříve mě to překvapilo. Vánoce v Africe, taková blbost. Jenže pak začali na letišti v rádiu hrát „Tichá noc, svatá noc“ a byla jsem v háji. Hystericky jsem se rozbrečela, protože moje desetileté miminko bylo právě v tuto chvíli nějakých deset tisíc kilometrů daleko, totiž v Praze, zatímco já tady lítám někde po Africe, úplně sobecky, a co když mě právě třeba teď v tuto chvíli zrovna potřebuje? Něco takového se ovšem nedalo Jiřímu nějak racionálně vysvětlit a tak jsem se ten můj vzlykot snažila nějak zamluvit. Protože bylo teprve brzo ráno, do Prahy jsem volala až o pár hodin později, když už jsme byli částečně ponoření v řece Zambezi přecházející vzápětí v jedny z nejmohutnějších vodopádů světa. Bylo nesnesitelné vedro. Moje děťátko v Praze se teprve probouzelo. Připomněla jsem mu, že si má oblékat teplé ponožky a dávat si promočené boty na topení. „A nestýská se ti po mě, miláčku?“ „Mami, chtěl jsem ještě spát.“ No nic, je to koneckonců lepší, než kdyby se mu doopravdy stýskalo.

Viktoriiny vodopády ze vzduchu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Viktoriiny vodopády ze země

Od Viktoriiných vodopádů jsme letěli dál, další stovky kilometrů na západ směrem k Namibii. Můj pocit zvládání mnohahodinových přeletů oblastí nedotčených civilizací byl podmíněn zvláštní rovnováhou dvou faktorů – pocitu zvýšené znalosti toho, co se v letadle děje, s tím, že jsem o tom na druhou stranu věděla dostatečně málo.  Měla jsem pocit, že vím, že je letadlo v dobrém technickém stavu.  Ale neměla jsem tušení o tom, jak blízko jsme byli neustále vystavováni situaci, že nám dojde benzín.  Jednotlivá letiště v Botswaně a v Namibii jsou od sebe vzdálená i několik stovek kilometrů. Propočítat množství potřebného benzínu do dalšího letiště určitě nebyl problém. Tedy do té doby, než Jiří zjistil, že mnoho letišť, která jsou uvedená v databázi benzín ve skutečnosti nemají. Po první takového neblahé zkušenosti začal Jiří na letiště předem telefonovat. Problém byl pak, když se v našem směru zhoršilo počasí a museli jsme let odklonit na letiště úplně jiné, kde benzín jako pravidlem opět neměli. Anebo nám benzín telefonicky slíbili – byla to konkrétně nějaká slečna, která se prý zdála, že ví o čem mluví. Když jsme pak dorazili na místo, dotyčná slečna se dušovala, že benzín do auta skutečně mají, takže vůbec nechápe, proč se na ní tolik rozčilujeme. Šťastnými shodami okolností se nám benzín nakonec vždy podařilo sehnat a my mohli pokračovat dál na západní pobřeží Afriky přes Namibijskou poušť. Za pár hodin letu jsme pak pod sebou už neviděli nic jiného než písek. Byli jsme nad pouští. O to větší radost jsem pak také prožívala, když jsem na horizontu uviděla moře.

Poušť Namib, Atlantický oceán a předměstí Swakopmundu

Další den nás údajně čekal jen „krátký přelet“ kolem pobřeží na jih. Bylo klidné počasí s ranními mlhami, které se měly později zvednout a tak jsme čekali až budeme moct vzlétnout. V letadle jsem pak zrelaxovaně podřimovala – čekal mě jen kratší let nad pískem. Trochu jsem fotografovala pobřeží a písečné duny. Asi po půlhodině letu se před námi kolem pobřeží začaly objevovat roztrhané mraky a tak se Jiří rozhodl je podletět. Klesali jsme, ale před námi klesaly i mraky a houstly. Další události se měnily během několika vteřin. Vletěli jsme do mraků hustých jako plnotučná smetana. A romantického na tom nebylo vůbec nic. Nekřičela jsem, ani nevykazovala jiné příznaky totální paniky – i v těch zlomcích okamžiků jsem stačila pochopit, že stále klesáme a vidíme naprosté …., takže kdybych znejistěla Jiřího nějakou hysterií, mohli jsme to za pár okamžiků zabořit při plné rychlosti do písku. Letíme nahoru nebo dolů? Stále jsem mlčela. Měla jsem pocit a věřila Jiřímu, že letíme nahoru. Zdálo se mi, že se snaží vytáčet letadlo nahoru stále dokola, do jakési stoupavé vývrtky. Jak to, že ty mraky nekončí?? Nad mraky přece mraky končí, nebo ne?? Vyletěli jsme po čtyřech a půl minutách do čistého nebe. Později mi Jiří o této situaci řekl, že do žádné vývrtky nestoupal, nýbrž letěl přímo vzhůru. V podobných situacích totální ztráty viditelnosti člověk skutečně  zcela ztrácí orientaci, tudíž není schopen rozpoznat směr letu. Jedinou možností je koukat upřeně na přístrojovou desku před sebou a sledovat na ní umělý horizont. Mnoho lidí se kvůli ztrátě orientace v mracích zabilo.

Teplota motoru na maximu, teplota v kabině 40 stupňů, před námi ještě 2 hodiny letu

Museli jsme změnit kurz do pouště, k horám. Za nimi je asi 600 km odsud jiné město a jiné letiště. Vzduch se vyčistil. Zato nad pouští se začala prudce zvedat teplota vzduchu. Blížilo se k polednímu a teplota v letadla se začala blížit ke čtyřicítce. Pod námi byl jen rozžhavený písek. Přicházely nejvyšší denní teploty a s nimi silná turbulence. Nikde žádné stopy civilizace, jenom poušť, hory a nesnesitelné vedro. Mám pocit, že motor nemá daleko k přehřátí. Mé úvahy jsou správné. Jiří mě nicméně ujišťuje, že je vše v pořádku, protože letadlo přece letí, sám ale mezitím vyhledává plochy k případné možnosti k přistání, pokud by se motor přehřál.

K letišti je to kousek, prý jen pár minut...

Letadlo se upéká v horkém vzduchu a zmítá v nárazech turbulence.  Prý asi tak za dvě hodiny pouštní hory přeletíme. Čas neubíhá, vedro nás zpomaluje.  Konečně se objevuje město a letiště. Přistáli jsme. Na zemi je 46 stupňů.  A benzín tady nemají. Nejbližší letiště s benzínem je to, z kterého jsme před třemi a půl hodinami vyletěli. Trochu benzínu nám nakonec někdo přivezl a my jsme doletěli zpět do Jihoafrické republiky.

Co dodat? Snad jen, že Afrika je překrásná. A taky, že přežít se dá ledacos. Ale že je taky někdy lepší nevědět všechno. Třeba, že letadlu každou chvíli hrozí zadření motoru. Lepší je fotit krajinu a mít víru ve svého pilota.

Autor: Jiří Pruša | neděle 20.2.2011 14:22 | karma článku: 26,03 | přečteno: 3052x
  • Další články autora

Jiří Pruša

Jsou děti přežitek nebo dobrá investice?

Zajímavá úvaha Dana Vávry „Děti jsou přežitek“, kterou jsem si úplnou náhodou včera přečetl na tomto blogu, mě po nějakých pěti letech mlčení dovedla k tomu napsat konečně zase jeden příspěvek.

28.1.2019 v 10:38 | Karma: 40,03 | Přečteno: 4080x | Diskuse| Osobní

Jiří Pruša

Ostrovy severního moře, den 7

Dnes jsem udělal dobrý skutek. Svezl jsem správce letiště nad jeho letištěm a ostrovy kolem. Tak nadšeného spolucestujícího jsem snad ještě nikdy neměl.

23.6.2014 v 15:46 | Karma: 23,37 | Přečteno: 3185x | Diskuse| Cestování

Jiří Pruša

Letadélkem z Příbrami na Kypr

Najít trať z Příbrami do Paphosu na Kypru není úplně jednoduché. Můj základní cíl pro tuto 2500 km dlouhou cestu bylo letěl s jediným přistáním na celé cestě. Doletět jsem plánoval za dva dny. Cestou mě ale potkaly dvě zcela neočekávané záležitosti, které cestu zásadně zdramatizovaly. Díky tomu jsem se také nemohl dostatečně soustředit na fotografování a tak je tentokrát obrázků z vlastní cesty méně než bych si přál.

8.11.2013 v 9:15 | Karma: 32,10 | Přečteno: 4407x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Příběhy vybuchlého domu - týden po té

Dnes, v pondělí v 9 hodin 55 minut to je přesně jeden týden od chvíle, kdy došlo k výbuchu plynu v přízemí domu na Smetanově nábřeží v Praze 1. V globálním světě se každý po svém musíme vyrovnávat s tím, že někde bylo zemětřesení, jinde teroristický útok a někde úplně jinde po sobě lidi kvůli něčemu, pro nás často nepochopitelnému, střílejí. Tuto součást globalizace považuji za velmi stresující a nevím docela přesně, jak se s ní vyrovnávat. Možná proto všichni tak trochu věříme, že katastrofy se dějí nějak anonymně, někomu jinému, někde daleko v jiném světě.

6.5.2013 v 9:55 | Karma: 29,43 | Přečteno: 4229x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Tak ČSA se snad konečně někdo ujme

Po deseti letech se snad skončí smutná sága českého národního leteckého dopravce, jehož osud se od roku 2003 stal součástí soupeření našich hlavních politických stran. Je to právě těchto posledních deset let, kdy se ČSA zmítá na pokraji krachu především díky nereálně ambiciózním plánům svých vrcholových managementů dosazených zvenčí. Těchto posledních 10 let stálo české daňové poplatníky přes čtyři miliardy korun jen na státních podporách. Za tyto peníze máme nyní firmu, která je oceněna na 148,5 milionu Kč. Firmu, která navíc musela rozprodat všechna svá aktiva včetně letadel, hangárů, ziskových činností i vlastního sídla jen proto, aby přežila a byla schopná s finanční podporou státu ufinancovat přehmaty, které by v něrmálně fungujícím ekonomickém prostředí nevznikly.

15.3.2013 v 8:55 | Karma: 30,97 | Přečteno: 2337x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Letadélkem z Los Angeles do San Franciska a zpět

Před pár týdny jsem v rubrice Cestování iDnes zveřejnil článek o mém létání v Kalifornii. Trošku mě mrzí, že článek nejde propojit do mého blogu, protože bych se chtěl o krásné pohledy podělit i s jeho čtenáři. Text článku proto s malými úpravymi dávám nyní ještě na blog, ale většinu fotografií jsem dal jiných. Pokud by Vás zajímalo se podívat na ještě více fotografií z této cesty, klikněte si prosím také na http://cestovani.idnes.cz/letadlem-z-los-angeles-do-san-franciska-dy2-/kolem-sveta.aspx?c=A130123_153444_kolem-sveta_tom

3.2.2013 v 13:30 | Karma: 21,20 | Přečteno: 1449x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Já jsem si, na rozdíl od jiných, nenakradl nikdy ani korunu

V rámci boje o presidentskou funkci se čas od času objeví věci, které nás zaujmou nebo překvapí.

24.1.2013 v 13:00 | Karma: 24,70 | Přečteno: 1574x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Je důležitější ego politiků nebo zdraví národa?

Různé průzkumy ukazují, že až 80% zdravotních problémů, se kterými v dnešní době lidé běžně bojují, trápí se a s jejichž přispěním předčasně umírají, je způsobeno nezdravými stravovacími návyky a nedostatkem pohybu. Jedná se o nemoci jako diabetes 2. typu, vysoký krevní tlak, artróza, kardiovaskulární nemoci, trombóza, obezita, některá nádorová onemocnění a řada dalších zdravotních problémů. Když jsem tohle vše z různých studií vyčetl, začal jsem přemýšlet, jak je možné, že si lidé tak dobrovolně kazí zdraví, snižují kvalitu života a nakonec i krátí život

23.12.2012 v 9:21 | Karma: 18,06 | Přečteno: 970x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

České aerolinie jsou na prodej

Nedávno se objevila zpráva, že o možnou koupi Českých aerolinií projevili zájem dva potenciální kupci – Korean Air a Qatar Airlines. Zatím je to sice jen nezávazné vyjádření, ale je to asi jediná příležitost pro ČSA, jak přežít. Od roku 2003, kdy se ČSA dostaly pod přímé řízení politických stran, byla totiž za podnikovou strategii vydávána spíše jen zbožná přání jejich momentálního managementu, který ke svým funkcím většinou nepřicházel na základě prokázaných odborných schopností.

18.12.2012 v 9:55 | Karma: 31,61 | Přečteno: 2854x | Diskuse| Ekonomika

Jiří Pruša

Vylodění v Normandii

Vylodění spojenců v Normandii představovalo závěrečnou fázi 2. světové války. 6. června je 68. výročí tohoto vylodění a ve svém článku Vám chci ukázat pár neobvyklých obrázků na vyloďovací pláže. Je z nich patrné, o jak náročnou operaci se jednalo. Spojenečtí vojáci, kteří se jej zúčastnili si určitě zaslouží náš respekt a vzpominku. Také snad bude prospěšné věnovat alespoň část našich myšlenek něčemu vznešenějšímu než je naše politika a naši politikové, kteří nás dnes tolik zahlcují.

5.6.2012 v 17:06 | Karma: 38,27 | Přečteno: 6752x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Komu slouží naše soudy?

Potenciálně se vlastně každý z nás může stát dlužníkem aniž o tom ví. Posílat platební upomínky není povinné a je mnohem výhodnější malé pohledávky odprodat vymáhacím firmám. Ty se, více než o úhradu dlužné částky, zajímají o úhradu "odměny", která se obvykle pohybuje v částkách nad 6000 Kč i pro minimální pohledávky. Následující řádky popisují asi docela banální situaci, kterou u nás bohužel prožívají tisíce lidí.

7.3.2012 v 17:18 | Karma: 33,28 | Přečteno: 2051x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Proč si vlastně vydržujeme České aerolinie?

České aerolinie by měly nabízet své služby tak, aby to odpovídalo státním zájmům ČR, obchodním zájmům naší podníkatelské sféry a osobním potřebám jednotlivých obyvatel - to vše pokud možno ziskově. Informace, které nám ČSA dává i skutečnosti, které musíme jako cestovatelé i daňoví poplatníci akceptovat, ukazují však něco hodně jiného. Co tedy dává ČSA nárok požívat podpory státu?

28.2.2012 v 7:41 | Karma: 40,07 | Přečteno: 5754x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Lví snídaně - Boží hod 2011

V krátkém článku a pár fotografiích chci ukázat, že vánoční snídaně může mít také jinou podobu, než na jakou jsme v našich končinách zvyklí. Řada momentů nám však tak vzdálená být nemusí - maminčina péče, únava po jídle, tatínkova lenost, dětská hravost a určitě nějaké další.

10.1.2012 v 12:00 | Karma: 15,29 | Přečteno: 1311x | Diskuse| Cestování

Jiří Pruša

Jak mi blog pomohl napsat knihu o socialismu

Před rokem jsem na blogu publikoval dvakrát týdně abecedně seřazené vysvětlení asi tisíce lidových i oficiálních výrazů z doby reálného socialismu, politické vtipy i budovatelská hesla. Pár příznivců mi navrhlo, abych udělal knihu. Vzal jsem to vážně a teď Vám chci popsat, jak to probíhalo.

28.11.2011 v 8:40 | Karma: 23,71 | Přečteno: 3795x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Skotsko ze vzduchu

Skotsko je nám z mnoha pohledů velmi blízko – malý národ, krásná země, dlouhodobý boj o přežití s velkým sousedem, bratrovražedná historie, mnoho hradů, světově proslulí jedinci. Více než historií a podobnostmi chci v tomto článku přivábit leteckými pohledy. Letos v červenci bylo ve Skotsku překrásně a tak se při létání nad ním tajil dech. Věřím, že z přiložených fotografií pochopíte proč.

22.11.2011 v 19:04 | Karma: 35,80 | Přečteno: 10021x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Vulkanický Nový Zéland

Dvaadvacátého února zničilo zemětřesení velkou část města Christchurch na Jižním ostrově Nového Zélandu. Jak velká to byla náhoda? Myslel jsem na svou cestu po obou ostrovech Nového Zélandu před třemi roky a připomněl si, že jsem tam během třech neděl zažil dvě drobná zemětřesení, kterých si místní lidé ani nevšímali.

6.3.2011 v 19:40 | Karma: 22,20 | Přečteno: 2500x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Slovník reálného socialismu na blogu dokončen! Co teď?

Po více než dvouměsíčním maratonu dvou příspěvků týdně se podařilo na blogu IDnes prezentovat všechna písmena „Slovníku reálného socialismu“. Celý projekt vyvolal živou diskusi a utvrdil mě, že by Slovník bylo dobré vydat. Potřebuji proto Vaše názory a podporu.

5.2.2011 v 5:00 | Karma: 16,44 | Přečteno: 2127x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Slovník reálného socialismu - písmeno Z

Tak dnes probíhá závěrečná část slovníkového maratonu. Jako vždy jsou zde vtipy a dnes také výrazy jako Zarytý nepřítel, Západní imperialisté, Závazkové hnutí a také Zvací dopis, který je zde uveden v plném znění. V pravidelném čase, to znamená v sobotu ráno, vyjde ještě blog hodnotící celý projekt a diskusi ke Slovníku na blogu. Dejte mi prosím také svůj názor, zda si myslíte, že by mělo smysl slovník vydat knižně a pokud ano, jak byste jej ještě navrhovali vylepšit. Pro ty, kterým nějaké písmeno uniklo, připomínám, že aktuální slovník mohou nalézt na www.aviationhouse.net a všechna jednotlivá písmena na mém blogu.

1.2.2011 v 5:00 | Karma: 31,69 | Přečteno: 5554x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Přelet Namibijské pouště

Třetí část letecké cesty po zemích jižní Afriky - dnes o létání v Namibii, přeletu pouště Namib a velmi neobvyklém počasí na namibijském břehu Atlantického oceánu.

29.1.2011 v 15:32 | Karma: 38,55 | Přečteno: 5436x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Slovník reálného socialismu - písmena V a W

Dnes výrazy jako Velký génius lidstava, Velký říjen, Vítězný únor, Vměšování do vnitřních záležitostí a spousta dalších. Jako obvykle, také hodně vtipů, které jsou v modré barvě. Pokud Vám nějaká předchozí část slovníku chybí, najdete ji na blogu autora nebo v sekci "Ke stažení" na www.aviationhouse.net.

29.1.2011 v 5:00 | Karma: 20,06 | Přečteno: 3609x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3720x
Letec a publicista
 

Držitel českého rekordu v počtu dosažených letišť. 
 

Fotky, videa, reportáže z mých expedic najdete na FlyingRevue.cz.
 

Knihy: 
- Svět letecké dopravy
- VFR Communication (výuková online aplikace pro piloty) 
- VFR anglická komunikace
- Chytré létání
- Abeceda reálného socialismu a další 

Seznam rubrik