Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České aerolinie jsou na prodej

Nedávno se objevila zpráva, že o možnou koupi Českých aerolinií projevili zájem dva potenciální kupci – Korean Air a Qatar Airlines. Zatím je to sice jen nezávazné vyjádření, ale je to asi jediná příležitost pro ČSA, jak přežít. Od roku 2003, kdy se ČSA dostaly pod přímé řízení politických stran, byla totiž za podnikovou strategii vydávána spíše jen zbožná přání jejich momentálního managementu, který ke svým funkcím většinou nepřicházel na základě prokázaných odborných schopností.

Nereálně, ambiciózní, zbytečné a tím také likvidačně nákladné navyšování počtu letadel a jejich následný ztrátový rozprodej; chaotické organizační změny; hromadné výměny a odchody odborníků a naopak přivádění kamarádů do vrcholového i středního managementu; často velmi krátká životnost lidí na klíčových funkcích;  vyhazování desítek milionů korun za zbytečné konzultační firmy; rozprodej majetku včetně vlastního sídla a lukrativních činností s cílem prezentovat pozitivní výsledky a přežít další rok; nelogické ukončování a opět zahajování linek do různých, často spíše náhodných destinací;  netransparentní převody majetku včetně letadel z mateřské firmy pak a zase zpět, jako například u zkrachovalého projektu Holidays Czech Airlines; trvalý propad do hlubokých provozních ztrát; absence skutečné a realistické podnikové strategie atd. atd. Tak to jsou České aerolinie posledních deseti let.

Vytvoření Českého aeroholdingu, který pod jednu střechu schoval vysoce ziskové pražské letiště a ztrátového dopravce, bylo z pohledu snahy o přežití ČSA zřejmě jediným možným řešením. Přímé státní dotace by Brusel po dřívějším odsouhlasení finanční injekce českého státu přes státní podnik Osinek již znovu nepovolil (také by to nevypadalo dobře ve vztahu k českým daňovým poplatníkům, kterým jsou utahovány opasky) a samo o sobě ČSA už schopné přežít prostě  není. V rámci Českého aeroholdingu má ČSA jako hlavní úkol zřejmě přivážet tranzitní cestující, kteří v Praze přestupují a mají letišti přinášet příjmy, které jiné společnosti se sídlem mimo Prahu přinášet nemohou. Důsledkem takového zaměření ale je soustředění se našeho "národního dopravce" na tranzitní přepravu cestujících mezi třetími zeměmi (s přestupem v Praze) a průběžné ztrácení pozic a důležitosti na domácím, českém trhu. Z původního asi 40% ního podílu na českém trhu se ČSA totiž proklesalo na současných cca 18% a zjevně bez jasné představy jak tento sestup přerušit.

Zajímavý je také pohled na připravovaný letový řád, který byl nedávno prezentován v médiích – pro léto 2013 se ČSA pochlubilo chystaným zahájením provozu do „nových destinací“ Nice a Mnichova. Právě Nice a Mnichov však před nedávnem v rámci „optimalizace provozu“ ČSA opustily.  Po skončení ztrátového provozu třemi dálkovými letadly do zavedených destinací v USA, Kanadě a Thajsku před několika lety (vysvětlené též jako „optimalizace a přizpůsobování realitě českého trhu“), začne ČSA v létě 2013 opět dálkovou přepravu. Tentokrát to bude do Soulu - s jedním dálkovým letadlem a dvěma frekvencemi týdně. Problémem takového provozu je samozřejmě nižší spolehlivost (v případě technického problému dálkového letadla není náhrada) a malý počet frekvencí, jenž nedává dostatečnou pružnost při potřebě změnit datum letu, která je pro služební cestující zásadně důležitá. Takto opravdu nelze očekávat zájem lépe platících business cestujících a běžní turisté takový provoz prostě nezaplatí.  Rušit se podle informace z článku iDnes (http://ekonomika.idnes.cz/csa-zacne-od-cervna-letat-do-soulu-dlk-/eko-doprava.aspx?c=A121204_150523_eko-doprava_fih) budou současně lety do Pobaltí (aby se zanedlouho jako velká novinka opět zavedly?), ale opravdu nově se začne létat do Permu….

Do Londýna, Montrealu, New Yorku, Athén, Bělehradu, Bratislavy, Curychu, Dublinu, Helsinek, Larnaky, Lublaně, Osla, Vídně, Záhřebu a dalších míst se s letadly ČSA tedy už nedostaneme, ale můžeme si s nimi zalétat do Nižného Novgorodu, Ufy, Oděsy, Doněcku, Rostova na Donu, Jekatěrinburgu, Samary a od léta 2013 možná také do již zmíněného Permu. Zahajování nových linek, ale i jejich ukončování jsou velmi drahé záležitosti. Pokud se pak prakticky každou sezonu začíná a končí létat do více míst a když se tam létá, tak jen dvakrát nebo třikrát týdně, je složité vložené investice získávat zpět. Když jsou pak navíc některé linky rušeny ještě dříve, než se vůbec mohly obchodně rozvinout, nebo jsou provozovány přerušovaně, jsou investice do jejich zahájení ztraceny zcela nenávratně…

Pohled na současně platný (zima 2012/13) letový řád už na první pohled bohužel jen potvrzuje neexistenci strategie toho kam a kdy létat. Počty letů do jednotlivých míst se mění směrem nahoru i dolů v krátkých periodách několika týdnů, mění se také provozní časy i typy letadel. Kdokoliv se letecké dopravě (a vlastně jakémukoliv druhu dopravy) trochu věnuje, ví, že stabilita letového (jízdního) řádu má zásadní důležitost pro to, aby si cestující (zejména služební) zvykli určitou linku pravidelně používat a prostě s ní počítat. Pokud ale jeden týden linka (příklad je postaven na Bruselu, ale stejné problémy má velká část spojů ČSA) létá chvíli šestkrát týdně, pak čtyřikrát a pak pětkrát avšak mimo čtvrtka, je opravdu těžké si na něco přivyknout.

Oba zájemci o koupi ČSA jsou registrováni mimo Evropskou unii a jedná se o velmi úspěšné letecké společnosti. Jejich hlavním cílem při zvažování možného nákupu ČSA nebude majetek (již prakticky žádný již není) ani know-how (viz výše). Hlavním důvodem jejich zájmu bude možnost vstoupit na lukrativní evropský trh, který je jinak dopravcům ze zemí mimo EU do velké míry uzavřen. Nemají totiž automatická obchodní práva pro destinace v rámci EU, jako to má ČSA a každý dopravce registrovaný v EU. 

Aby ČSA zůstalo dopravcem EU, není možné, aby vlastník (vlastníci) registrovaný mimo EU držel více než 49%. Rozhodně tedy nepůjde o případný prodej celého ČSA. I tak by ale ČSA mohly získat naději na smysluplnou strategii, profesionální vedení a tím dlouhodobější přežití. Českým cestujícím by to pak mohlo přinést možnost se se svým „národním dopravcem“ zase dostat alespoň do některých z těch míst po Evropě, která ČSA postupně opustily. Pro pražské letiště by to mohlo znamenat návrat k nárůstům počtů cestujících, které letiště ztratilo i v souvislosti s problémy ČSA - například jen v prvním pololetí tohoto roku ztratilo ČSA třetinu z celkového počtu svých cestujících a výkony letiště s tím klesly také. Co by z prodeje ČSA získali daňoví poplatníci je zatím otázka. Poslední snaha o prodej ČSA před třemi lety totiž přinesla v tomto ohledu naprosto zásadní zklamání, protože nabídnutá cena byla po započtení kompenzace závazků ČSA prakticky nulová. Hlavní posun od té doby je v tom, že se rozprodala zbylá aktiva, převedlo se několik letadel a síť se scrvkla o několik dalších destinací.

 

 

Autor: Jiří Pruša | úterý 18.12.2012 9:55 | karma článku: 31,61 | přečteno: 2854x
  • Další články autora

Jiří Pruša

Jsou děti přežitek nebo dobrá investice?

Zajímavá úvaha Dana Vávry „Děti jsou přežitek“, kterou jsem si úplnou náhodou včera přečetl na tomto blogu, mě po nějakých pěti letech mlčení dovedla k tomu napsat konečně zase jeden příspěvek.

28.1.2019 v 10:38 | Karma: 40,03 | Přečteno: 4080x | Diskuse| Osobní

Jiří Pruša

Ostrovy severního moře, den 7

Dnes jsem udělal dobrý skutek. Svezl jsem správce letiště nad jeho letištěm a ostrovy kolem. Tak nadšeného spolucestujícího jsem snad ještě nikdy neměl.

23.6.2014 v 15:46 | Karma: 23,37 | Přečteno: 3185x | Diskuse| Cestování

Jiří Pruša

Letadélkem z Příbrami na Kypr

Najít trať z Příbrami do Paphosu na Kypru není úplně jednoduché. Můj základní cíl pro tuto 2500 km dlouhou cestu bylo letěl s jediným přistáním na celé cestě. Doletět jsem plánoval za dva dny. Cestou mě ale potkaly dvě zcela neočekávané záležitosti, které cestu zásadně zdramatizovaly. Díky tomu jsem se také nemohl dostatečně soustředit na fotografování a tak je tentokrát obrázků z vlastní cesty méně než bych si přál.

8.11.2013 v 9:15 | Karma: 32,10 | Přečteno: 4407x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Příběhy vybuchlého domu - týden po té

Dnes, v pondělí v 9 hodin 55 minut to je přesně jeden týden od chvíle, kdy došlo k výbuchu plynu v přízemí domu na Smetanově nábřeží v Praze 1. V globálním světě se každý po svém musíme vyrovnávat s tím, že někde bylo zemětřesení, jinde teroristický útok a někde úplně jinde po sobě lidi kvůli něčemu, pro nás často nepochopitelnému, střílejí. Tuto součást globalizace považuji za velmi stresující a nevím docela přesně, jak se s ní vyrovnávat. Možná proto všichni tak trochu věříme, že katastrofy se dějí nějak anonymně, někomu jinému, někde daleko v jiném světě.

6.5.2013 v 9:55 | Karma: 29,43 | Přečteno: 4229x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Tak ČSA se snad konečně někdo ujme

Po deseti letech se snad skončí smutná sága českého národního leteckého dopravce, jehož osud se od roku 2003 stal součástí soupeření našich hlavních politických stran. Je to právě těchto posledních deset let, kdy se ČSA zmítá na pokraji krachu především díky nereálně ambiciózním plánům svých vrcholových managementů dosazených zvenčí. Těchto posledních 10 let stálo české daňové poplatníky přes čtyři miliardy korun jen na státních podporách. Za tyto peníze máme nyní firmu, která je oceněna na 148,5 milionu Kč. Firmu, která navíc musela rozprodat všechna svá aktiva včetně letadel, hangárů, ziskových činností i vlastního sídla jen proto, aby přežila a byla schopná s finanční podporou státu ufinancovat přehmaty, které by v něrmálně fungujícím ekonomickém prostředí nevznikly.

15.3.2013 v 8:55 | Karma: 30,97 | Přečteno: 2337x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Letadélkem z Los Angeles do San Franciska a zpět

Před pár týdny jsem v rubrice Cestování iDnes zveřejnil článek o mém létání v Kalifornii. Trošku mě mrzí, že článek nejde propojit do mého blogu, protože bych se chtěl o krásné pohledy podělit i s jeho čtenáři. Text článku proto s malými úpravymi dávám nyní ještě na blog, ale většinu fotografií jsem dal jiných. Pokud by Vás zajímalo se podívat na ještě více fotografií z této cesty, klikněte si prosím také na http://cestovani.idnes.cz/letadlem-z-los-angeles-do-san-franciska-dy2-/kolem-sveta.aspx?c=A130123_153444_kolem-sveta_tom

3.2.2013 v 13:30 | Karma: 21,20 | Přečteno: 1449x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Já jsem si, na rozdíl od jiných, nenakradl nikdy ani korunu

V rámci boje o presidentskou funkci se čas od času objeví věci, které nás zaujmou nebo překvapí.

24.1.2013 v 13:00 | Karma: 24,70 | Přečteno: 1574x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Je důležitější ego politiků nebo zdraví národa?

Různé průzkumy ukazují, že až 80% zdravotních problémů, se kterými v dnešní době lidé běžně bojují, trápí se a s jejichž přispěním předčasně umírají, je způsobeno nezdravými stravovacími návyky a nedostatkem pohybu. Jedná se o nemoci jako diabetes 2. typu, vysoký krevní tlak, artróza, kardiovaskulární nemoci, trombóza, obezita, některá nádorová onemocnění a řada dalších zdravotních problémů. Když jsem tohle vše z různých studií vyčetl, začal jsem přemýšlet, jak je možné, že si lidé tak dobrovolně kazí zdraví, snižují kvalitu života a nakonec i krátí život

23.12.2012 v 9:21 | Karma: 18,06 | Přečteno: 970x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Vylodění v Normandii

Vylodění spojenců v Normandii představovalo závěrečnou fázi 2. světové války. 6. června je 68. výročí tohoto vylodění a ve svém článku Vám chci ukázat pár neobvyklých obrázků na vyloďovací pláže. Je z nich patrné, o jak náročnou operaci se jednalo. Spojenečtí vojáci, kteří se jej zúčastnili si určitě zaslouží náš respekt a vzpominku. Také snad bude prospěšné věnovat alespoň část našich myšlenek něčemu vznešenějšímu než je naše politika a naši politikové, kteří nás dnes tolik zahlcují.

5.6.2012 v 17:06 | Karma: 38,27 | Přečteno: 6748x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Komu slouží naše soudy?

Potenciálně se vlastně každý z nás může stát dlužníkem aniž o tom ví. Posílat platební upomínky není povinné a je mnohem výhodnější malé pohledávky odprodat vymáhacím firmám. Ty se, více než o úhradu dlužné částky, zajímají o úhradu "odměny", která se obvykle pohybuje v částkách nad 6000 Kč i pro minimální pohledávky. Následující řádky popisují asi docela banální situaci, kterou u nás bohužel prožívají tisíce lidí.

7.3.2012 v 17:18 | Karma: 33,28 | Přečteno: 2051x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Proč si vlastně vydržujeme České aerolinie?

České aerolinie by měly nabízet své služby tak, aby to odpovídalo státním zájmům ČR, obchodním zájmům naší podníkatelské sféry a osobním potřebám jednotlivých obyvatel - to vše pokud možno ziskově. Informace, které nám ČSA dává i skutečnosti, které musíme jako cestovatelé i daňoví poplatníci akceptovat, ukazují však něco hodně jiného. Co tedy dává ČSA nárok požívat podpory státu?

28.2.2012 v 7:41 | Karma: 40,07 | Přečteno: 5754x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Lví snídaně - Boží hod 2011

V krátkém článku a pár fotografiích chci ukázat, že vánoční snídaně může mít také jinou podobu, než na jakou jsme v našich končinách zvyklí. Řada momentů nám však tak vzdálená být nemusí - maminčina péče, únava po jídle, tatínkova lenost, dětská hravost a určitě nějaké další.

10.1.2012 v 12:00 | Karma: 15,29 | Přečteno: 1311x | Diskuse| Cestování

Jiří Pruša

Jak mi blog pomohl napsat knihu o socialismu

Před rokem jsem na blogu publikoval dvakrát týdně abecedně seřazené vysvětlení asi tisíce lidových i oficiálních výrazů z doby reálného socialismu, politické vtipy i budovatelská hesla. Pár příznivců mi navrhlo, abych udělal knihu. Vzal jsem to vážně a teď Vám chci popsat, jak to probíhalo.

28.11.2011 v 8:40 | Karma: 23,71 | Přečteno: 3795x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Skotsko ze vzduchu

Skotsko je nám z mnoha pohledů velmi blízko – malý národ, krásná země, dlouhodobý boj o přežití s velkým sousedem, bratrovražedná historie, mnoho hradů, světově proslulí jedinci. Více než historií a podobnostmi chci v tomto článku přivábit leteckými pohledy. Letos v červenci bylo ve Skotsku překrásně a tak se při létání nad ním tajil dech. Věřím, že z přiložených fotografií pochopíte proč.

22.11.2011 v 19:04 | Karma: 35,80 | Přečteno: 10021x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Vulkanický Nový Zéland

Dvaadvacátého února zničilo zemětřesení velkou část města Christchurch na Jižním ostrově Nového Zélandu. Jak velká to byla náhoda? Myslel jsem na svou cestu po obou ostrovech Nového Zélandu před třemi roky a připomněl si, že jsem tam během třech neděl zažil dvě drobná zemětřesení, kterých si místní lidé ani nevšímali.

6.3.2011 v 19:40 | Karma: 22,20 | Přečteno: 2500x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Nad Afrikou z druhého sedadla

Jak létání nad Afrikou viděla moje spoluletkyně mě trochu zaskočilo. Abych byl ale objektivní, tak ke svým článkům o přeletech Botswany, Viktoriiných vodopádů a Namibijské pouště přidávám ještě tento, který, jak poznáte, není z mé hlavy.

20.2.2011 v 14:22 | Karma: 26,03 | Přečteno: 3052x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Slovník reálného socialismu na blogu dokončen! Co teď?

Po více než dvouměsíčním maratonu dvou příspěvků týdně se podařilo na blogu IDnes prezentovat všechna písmena „Slovníku reálného socialismu“. Celý projekt vyvolal živou diskusi a utvrdil mě, že by Slovník bylo dobré vydat. Potřebuji proto Vaše názory a podporu.

5.2.2011 v 5:00 | Karma: 16,44 | Přečteno: 2127x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Slovník reálného socialismu - písmeno Z

Tak dnes probíhá závěrečná část slovníkového maratonu. Jako vždy jsou zde vtipy a dnes také výrazy jako Zarytý nepřítel, Západní imperialisté, Závazkové hnutí a také Zvací dopis, který je zde uveden v plném znění. V pravidelném čase, to znamená v sobotu ráno, vyjde ještě blog hodnotící celý projekt a diskusi ke Slovníku na blogu. Dejte mi prosím také svůj názor, zda si myslíte, že by mělo smysl slovník vydat knižně a pokud ano, jak byste jej ještě navrhovali vylepšit. Pro ty, kterým nějaké písmeno uniklo, připomínám, že aktuální slovník mohou nalézt na www.aviationhouse.net a všechna jednotlivá písmena na mém blogu.

1.2.2011 v 5:00 | Karma: 31,69 | Přečteno: 5554x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Přelet Namibijské pouště

Třetí část letecké cesty po zemích jižní Afriky - dnes o létání v Namibii, přeletu pouště Namib a velmi neobvyklém počasí na namibijském břehu Atlantického oceánu.

29.1.2011 v 15:32 | Karma: 38,55 | Přečteno: 5436x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pruša

Slovník reálného socialismu - písmena V a W

Dnes výrazy jako Velký génius lidstava, Velký říjen, Vítězný únor, Vměšování do vnitřních záležitostí a spousta dalších. Jako obvykle, také hodně vtipů, které jsou v modré barvě. Pokud Vám nějaká předchozí část slovníku chybí, najdete ji na blogu autora nebo v sekci "Ke stažení" na www.aviationhouse.net.

29.1.2011 v 5:00 | Karma: 20,06 | Přečteno: 3609x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3720x
Letec a publicista
 

Držitel českého rekordu v počtu dosažených letišť. 
 

Fotky, videa, reportáže z mých expedic najdete na FlyingRevue.cz.
 

Knihy: 
- Svět letecké dopravy
- VFR Communication (výuková online aplikace pro piloty) 
- VFR anglická komunikace
- Chytré létání
- Abeceda reálného socialismu a další 

Seznam rubrik