- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pan ministr financí Kalousek nízkou prodejní cenu vysvětluje jako normální s tím, že situace i dalších leteckých společností ve Střední Evropě je špatná. Cítím to jen jako další potvrzení toho, že u nás není bohužel vyvozována žádná právní ani politická zodpovědnost za hospodářské ztráty způsobené státním podnikům zřetelně nesprávnými politickými a manažerskými rozhodnutími.
U ČSA nebyla rozhodně prvotním problémem hospodářská krize, ale jmenování laického managementu v roce 2003 a následný nákup mnoha nových letadel, pro která nebylo ani nemohlo být využití, a kterých pak bylo třeba se se ztrátami opět zbavovat. K tomu samozřejmě postupně přibývala řada dalších neprofesionálních rozhodnutí, která firmu stála další stovky milionů. Až teprve následně se vnitřně demoralizovaný podnik zmítající se v permanentních restrukturalizacích dostal do ještě větších problémů s příchodem ekonomické krize. Ta omezila poptávku a zvýšila konkurenci v letecké dopravě. Konkurenci, na jejíž zvládnutí už ČSA prostě nemělo dech a na níž začalo reagovat pouze defenzivně – postupným odchodem ze svých tradičních trhů a chaotickým hledáním využití pro svá letadla a piloty.
Naštěstí pro ČSA a pro nás pro všechny, došla společnost Korean airlines k závěru, že Praha pro ni může být velmi zajímavý vstupní bod do Evropy a ČSA ji mohou pomoci překonat regulatorní omezení pro dopravce registrované mimo Evropskou unii. Rozhodnutí Korean airlines bohužel nemohlo vycházet z přání investovat do dobře fungující letecké společnosti, jejíž dividendy by přinášely zajímavé zisky.
Před 5 lety jsme si mohli přečíst prohlášení různých představitelů státu, že cena ČSA je určitě vyšší než 5 miliard Kč. Dnes se 44 % společnosti prodává za 68 milionů Kč a transakce je prezentována jako úspěch. Myslím, že důvody k radosti určitě jsou – ČSA tímto odprodejem získají šanci se alespoň částečně vymanit z negativních dopadů hrátek na naší politické scéně, český daňový poplatník už nebude muset přispívat miliardy na fungování ČSA, letiště Praha si bude moci udržet dynamiku svého růstu a vláda se zbaví nepříjemné zodpovědnosti. Čeští cestovatelé také možná opět získají příležitost se s ČSA dostat do některých míst, která náš národní letecký dopravce v rámci různých léčebných strategií postupně opustil (více na http://prusajiri.blog.idnes.cz/c/311760/Ceske-aerolinie-jsou-na-prodej.html#main). Na to, že jsme se podílu 44% jedné z nejstarších leteckých společností na světě, mohli po 10 letech fungování pod dohledem našich státních orgánů zbavit jen tím, že jsme jej ve skutečnosti věnovali jedinému ochotnému zájemci, se jistě velmi brzo zapomene.
předchozí | 1 2 3 | další |