Letadélkem z Los Angeles do San Franciska a zpět
Sportovní létání je ve Spojených státech od Evropy velmi odlišné. Pronájem letadel je asi za polovinu evropských cen, letecký benzín je za třetinu, v USA je asi 5000 sportovních letišť, z nichž velká část má betonové dráhy i s nočním osvětlením, neplatí se tam žádné přistávací poplatky, když přistanete, obvykle Vám zdarma půjčí auto na dojezd do hotelu, atd. I to jsou důvody, proč je sportovní létání v USA podstatně více rozšířené než kdekoliv v Evropě. Trošku jsem chtěl sportovní létání přiblížit každému, koho to trošku zajímá a tak jsem se v tomto článku věnoval více i problematice vlastního létání a úskalím, které člověk musí překonat.
Po průletu New Yorkem před dvěma roky (viz http://prusajiri.blog.idnes.cz/c/171781/Globalni-celebritou-snadno-a-rychle-ale-jen-jednou.html), který jsem považoval za to nejsložitější, co se dá v létání řízenými prostory absolvovat, jsem na přelom 2012/13 naplánoval létání v Kalifornii s pronájmem letadla na letišti John Wayne v Santa Ana, asi 50 km jižně od mezinárodního letiště Los Angeles. Na seznámení se s místními poměry jsem si dal dva dny. V tom bylo jak přeškolení na letadlo Diamond DA-40 tak prostudování místních postupů, názvů, specifik a komunikace s dispečery letového provozu v Los Angeles. Hned na začátek mi můj zaškolovací instruktor připomněl, že se jedná zřejmě o nejsložitější letový prostor na světě mj. i proto, že je zda na malém prostoru přes tucet velmi aktivních letišť včetně pátého největšího dopravního letiště na světě Los Angeles International, které používá 4 paralelní dráhy. To v Evropě ani nemáme…
Dříve luxusní zámořská loď, dnes hotel Queen Mary v Long Beach
Musel jsem si zvyknout dekódovat výštěky instrukcí dispečerů připomínající spíše rachocení kulometu než lidskou řeč, získat přehled o tom, kde je jaká dálniční křižovatka, přístavní molo atd., abych byl schopen se řídit jejich příkazy odkazujícími často na místní topografii. Hned při prvním přistání vedle mě na paralelní dráze vzdálené pouhých 150 metrů od té mojí, přistával současně se mnou Boeing 737. Se zatajeným dechem jsem na něj jen pošilhával a snažil se neudělat při přiblížení k dráze žádnou chybu. Když jsem pak už na zemi musel ve tmě čekat a zespoda se trochu vyděšeně dívat nahoru, jak kolem mě s burácením projíždí na start ohromný B 777, ptal jsem se sám sebe, jestli jsem to přeci jenom nepřehnal.
Pláže kolem Santa Monica, v dálce Malibou
Los Angeles International, 4 paralelní dráhy, přes 60 milionů cestujících ročně
Na další den byla výborná předpověď počasí a tak jsem naplánoval let do San Franciska – skoro 4 hodiny letu tam a 4 hodiny letu nazpět. Při tomto letu jsem chtěl zároveň zakusit, jaké to je přelétávat přímo nad mega letišti Los Angeles International i San Francisko International – přelétávat největší evropská letiště si prostě nedovedu představit – nikdo by mě tam totiž s malým letadélkem nepustil. V Americe mají ale dispečeři pro podobná přání větší pochopení a tak na to mají i přesně vypracované postupy, které jsem chtěl otestovat. Počasí ve středu 3. ledna bylo jak vymalované jak v Los Angeles, tak v San Francisku a tak jsem v 10 hodin dopoledne vyrazil.
Přítoky do jezera - severně od Los Angeles
Letiště John Wayne v Santa Ana, ze kterého jsem odlétal, má kombinovaný provoz malých i dopravních letadel a celkem asi 600 startů a přistání denně. Postupy vyžadování instrukcí, schvalování letu atd. jsou tedy samozřejmě dramaticky odlišné od pohodového přátelského stylu na letištích v Příbrami, Táboře nebo Benešově, odkud obvykle létám. Když se mi po delším čekání na pomlku ve vysílání ostatních letadel podařilo vklínit do komunikace s pracovištěm povolování letů (clearance delivery), vychrlil jsem ze sebe standardní informace o sobě (kdo jsem, kde jsem a co chci) a čekal na reakci. Během pár vteřin jsem dostal ve zkrácené kulometné řeči pokyn dojet přes pojížděcí dráhy charlie, alfa a po spojovací dráze delta ke vzletové dráze 19 levá, po vzletu ihned nabrat kurz 240, stoupat do 2400 stop a přejít z frekvence řídící věže letiště na frekvenci oblastního řízení. Všechno jsem si zapsal, s trochou stresu jsem se rozjel, propletl se množstvím letadel na stojánce, udělal povinné úkony před startem, po předepsaných pojížděcích dráhách jsem se dostal ke vzletové dráze 19 levá, požádal o vstup na ní a o povolení startu. Vše proběhlo v pořádku a po té, co jsem odstartoval, jsem se snažil dělat přesně to, co ode mne podmínky povolení letu vyžadovaly a dispečeři ještě průběžně svými výštěky do rádia upřesňovali či měnili. Málo známé a velmi aktivní letiště odletu, komplikované a pro mě nové místní postupy, nezvyklé letadlo, kalifornská dispečerská angličtina atd., to vše byl celkem velký nápor na mou psychiku.
San Francisco International - 2x2 paralelní dráhy
Terminály a provoz na San Francisco International
Po asi 15 minutách letu jsem se dostal nad místo, kde od roku 1967 odpočívá známá luxusní loď Queen Mary, vyfotil ji a pokračoval nad letiště Los Angels International (LAX). Postup průletu nad ním je zhruba takový, že řídící věž LAX Vám může odsouhlasit průlet přímo nad středem letiště ve výšce 2500 stop (cca 800 metrů) avšak je nutné absolutně přesně se k letišti přes dané body přiblížit, a dodržovat jak výšku, tak kurz 318 stupňů podle místního radiomajáku. Při tom všem Vás stále sledují na radaru a v případě potřeby vyštěknou nějaké povely nebo kritiku. Odchýlení se od předepsané trasy jen o několik desítek metrů vpravo nebo vlevo je nepřípustné, aby byly zachovány dostatečné vzdálenosti od přistávajících a startujících letadel. Přelet letiště se čtyřmi paralelními drahami, celkovým počtem cestujících za rok přes 60 milionů (letiště Praha má kolem 11 milionů cestujících ročně, pařížské Charles de Gaulle má podobně jako LAX, také přes 60 milionů) a asi 1500 vzlety a přistáními denně, byl zásadním pilotním zážitkem, který jsem pak při dalších letech opakoval ještě čtyřikrát a z toho dvakrát za tmy. Podařily se mi také nějaké fotky, které přikládám.
První pohled na Golden Gate Bridge San Francisco
Ostrov a bývalá federální věznice Alcatraz
Golden Gate bridge z různých úhlů
San Francisco - střed města
Po přeletu letiště Los Angeles International mi pak už následující letiště Santa Monika povolilo stoupat výše, abych se dostal nad hory u Malibou a na svou trasu do San Franciska. Další asi 3 hodiny probíhaly v pohodovém letu v nadmořské výšce 9500 stop nad horami zleva lemovanými Tichým oceánem. Pak to zase přišlo – oblastní řízení San Francisko po chvíli komunikace povolilo průlet nad mezinárodním letištěm San Francisco International i tzv. „bay tour“, což je výraz používaný dispečery pro okružní průlet nad městem San Francisko, Zlatým zálivem (Golden Bay), vězěňským ostrovem Alcatraz a známým mostem Golden Bay bridge. Postupně jsem pak byl předáván dalším službám řízení letového provozu (oblastní, přibližovací, věž, přibližovací, oblastní atd. atd.) jak jsem přelétával jednotlivá místní letiště nebo se jim vyhýbal. Udělal jsem opět (podle evropských měřítek) neobvyklé fotografie mezinárodního letiště San Francisko a pokračoval dále nad město, ostrov Alcatraz i známý most. Když po asi půl hodinovém kroužení a focení začal letadélku docházet benzín, tak jsem přistál na letišti Half Moon bay asi 30 km jižně San Franciska. Cestou se mi ještě podařilo vyfotit The Cliff House, což je restaurace na útesu nad Tichým oceánem v nejzápadnějším cípu San Franciska, která sloužila otci Václava Havla jako vzor při stavbě dnes smutně známé restaurace Terasy Barrandov v Praze. Zpět jsem se vracel podél kalifornské silnice číslo 1, která je v USA považována za silnici s bezkonkurenčně nejkrásnějšími výhledy. Samozřejmě jsem opět zběsile fotil a tak se mohu i o tyto krásné pohledy v přiložených snímcích podělit.
The Cliff House - populární restaurace na západě San Franciska, vzor pro stavbu restaurace Terasy Barrandov v Praze
San Francisco - západní pobřeží a příboj Tichého oceánu
Maják Pigeon Point u silnice California No 1
Most na údajně nejhezčí silnici v USA - California No 1
Stíny při západu slunce - vršky nad Malibou
Sunset Boulevard - Hollywood
Opět na rozdíl od Evropy, je v USA běžné létat za podmínek viditelnosti i v noci. Většina letišť je k tomu vybavená tak, že i když na nich nikdo není, můžete si jejich dráhové osvětlení zapnout sami pětkrát opakovaným zmačknutím vysílacího klíče na letadlové vysílačce. „Moje“ letiště John Wayne ale stejně pracuje celou noc a tak nebylo třeba ani to. Jen orientace nad miliony světel Los Angeles a jeho okolí je trochu složitější…. Také s fotografováním v noci je to ještě o něco horší než ve dne, protože k nutnosti se ještě o něco více soustředit na let, je navíc velmi těžké fotku při delší expozici ve tmě nerozmazat. Podařilo se mi to bohužel jen omezeně.
Griffithova hvězdárna - Hollywood
Beverly Hills
Západně od středu Los Angeles - zácpa v pátek večer
Jiří Pruša
Jsou děti přežitek nebo dobrá investice?
Zajímavá úvaha Dana Vávry „Děti jsou přežitek“, kterou jsem si úplnou náhodou včera přečetl na tomto blogu, mě po nějakých pěti letech mlčení dovedla k tomu napsat konečně zase jeden příspěvek.
Jiří Pruša
Ostrovy severního moře, den 7
Dnes jsem udělal dobrý skutek. Svezl jsem správce letiště nad jeho letištěm a ostrovy kolem. Tak nadšeného spolucestujícího jsem snad ještě nikdy neměl.
Jiří Pruša
Letadélkem z Příbrami na Kypr
Najít trať z Příbrami do Paphosu na Kypru není úplně jednoduché. Můj základní cíl pro tuto 2500 km dlouhou cestu bylo letěl s jediným přistáním na celé cestě. Doletět jsem plánoval za dva dny. Cestou mě ale potkaly dvě zcela neočekávané záležitosti, které cestu zásadně zdramatizovaly. Díky tomu jsem se také nemohl dostatečně soustředit na fotografování a tak je tentokrát obrázků z vlastní cesty méně než bych si přál.
Jiří Pruša
Příběhy vybuchlého domu - týden po té
Dnes, v pondělí v 9 hodin 55 minut to je přesně jeden týden od chvíle, kdy došlo k výbuchu plynu v přízemí domu na Smetanově nábřeží v Praze 1. V globálním světě se každý po svém musíme vyrovnávat s tím, že někde bylo zemětřesení, jinde teroristický útok a někde úplně jinde po sobě lidi kvůli něčemu, pro nás často nepochopitelnému, střílejí. Tuto součást globalizace považuji za velmi stresující a nevím docela přesně, jak se s ní vyrovnávat. Možná proto všichni tak trochu věříme, že katastrofy se dějí nějak anonymně, někomu jinému, někde daleko v jiném světě.
Jiří Pruša
Tak ČSA se snad konečně někdo ujme
Po deseti letech se snad skončí smutná sága českého národního leteckého dopravce, jehož osud se od roku 2003 stal součástí soupeření našich hlavních politických stran. Je to právě těchto posledních deset let, kdy se ČSA zmítá na pokraji krachu především díky nereálně ambiciózním plánům svých vrcholových managementů dosazených zvenčí. Těchto posledních 10 let stálo české daňové poplatníky přes čtyři miliardy korun jen na státních podporách. Za tyto peníze máme nyní firmu, která je oceněna na 148,5 milionu Kč. Firmu, která navíc musela rozprodat všechna svá aktiva včetně letadel, hangárů, ziskových činností i vlastního sídla jen proto, aby přežila a byla schopná s finanční podporou státu ufinancovat přehmaty, které by v něrmálně fungujícím ekonomickém prostředí nevznikly.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem
Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Prodej bytu 3+1 se zasklenou lodžií, 64 m2 - Studénka - Butovice
L. Janáčka, Studénka - Butovice, okres Nový Jičín
2 790 000 Kč
- Počet článků 45
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3720x
Držitel českého rekordu v počtu dosažených letišť.
Fotky, videa, reportáže z mých expedic najdete na FlyingRevue.cz.
Knihy:
- Svět letecké dopravy
- VFR Communication (výuková online aplikace pro piloty)
- VFR anglická komunikace
- Chytré létání
- Abeceda reálného socialismu a další